۴C

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۴-۲- آزمون الایزا
در هر سه زمان ۱۵، ۲۰، ۳۰ روز بعد از مایه زنی ویروس موزاییک خیار از گیاهان تراریخت و تیپ وحشی نمونه برداری کرده و آزمون الایزا با اندازه گیری جذب نوری در طول موج ۴۰۵ انجام شد که نتیجه ی آنها درنمودارهای (۴-۱، ۴-۲ و ۴-۳) آمده است.
۴-۲-۱- آزمون الایزا زمان ۱۵روز بعد از مایه زنی ویروس موزاییک خیار (زمان صفر)
با توجه به اعداد که در طول موج ۵۰۴ خوانده شده در زمان صفر تیپ وحشی­ها به طور کامل آلوده شده بودند در حالی که تراریخت ها هنوز علایم را نشان ندادند ولی ژنوتیپ تراریخت ۴ مقدار جذب نوری ویروس با اینکه علایم نشان نداده نسبت به دیگر ژنوتیپ های تراریخت بالا می باشد با این حال ژنوتیپ تراریخت ۴ نسبت به تیپ وحشی‌ دارای جذب نوری، معنی داری می باشد ( شکل۴-۵).
ژنوتیپ­های تراریخت و توتون­های تیپ وحشی
شکل ۴-۵- آزمون الایزا در زمان صفر: در زمان صفر جذب نوری ویروس­ها کم می باشد بنابراین هیچگونه علایمی در آنها دیده نشد در حالی که در گیاهان توتون تیپ وحشی جذب نور ویروس بسیار بالا می باشد.کنترل، گیاه تیپ وحشی می باشد و شماره های ۱ تا ۴۰ ژنوتیپ های تراریخت می­باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۲-۲- آزمون الیزا زمان۲۰ روز بعد از مایه زنی ویروس موزاییک خیار (۵ روز بعد از ظهور علایم در تیپ وحشی)
آزمون الیزا بعدی در زمان ۲۰ روز بعد از مایه زنی ویروسCMV می­باشد و نتیجه ی آن در جدول ۴-۳ آمده است. نمودار رشد ویروس در تراریخت ها و تیپ وحشی ها دیده می شود اختلاف معنی داری بین گیاهان تراریخت و تیپ وحشی در میزان جذب نوری وجود دارد که نشان دهنده مقاومت گیاهان تراریخت حاوی ژن لاکتوفرین نسبت به تیپ وحشی­ می باشد (شکل ۴-۲).
ژنوتیپ­های تراریخت و توتون­های تیپ وحشی
شکل۴-۶- رشد ویروس در تراریخت­ها و تیپ وحشی در ۲۰ روز بعد از مایه زنی ویروس موزاییک خیار: گیاهان تیپ وحشی اختلاف معنی داری نسبت به تراریخت­ها در میزان جذب نوری ویروس دارند که نشان دهنده مقاومت گیاهان تراریخت به بیماری ویروسی موزاییک خیار حتی پس از ۲۰ روز از مایه­زنی ویروس موزاییک خیار می باشند. صفر، گیاه تیپ وحشی می باشد و شماره های ۱ تا ۴۰ ژنوتیپ های تراریخت می­باشد.
۴-۲-۳- آزمون الایزا در زمان ۳۰ روز بعد مایه­زنی ویروس CMV (15 روز بعد از ظهور علایم در تیپ وحشی)

موضوعات: بدون موضوع
[دوشنبه 1400-08-10] [ 10:05:00 ق.ظ ]