" دانلود منابع پایان نامه ها | ۳-۳- نوع و روششناسی تحقیق – 10 " | ... | |
“
فرضیه اول: بین به کارگیری رویکردها و تکنیکهای حسابداری مدیریت و عملکرد تولیدی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه دوم: بین یادگیری سازمانی و عملکرد تولیدی شرکت رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه سوم: یادگیری سازمانی رابطه بین به کارگیری رویکردها و تکنیکهای حسابداری مدیریت و عملکرد تولیدی را تعدیل می نماید.
۳-۳- نوع و روششناسی تحقیق
تحقیقهای علمی، فرایند بررسی نظام یافته، کنترل شده و تجربی پدیدهه است که روابط بین آن ها از طریق فرضیه و نظریه هدایت میشود. جهت پاسخگویی به سوالات تحقیقی و یا فرضیههای مطرح شده، داده ها باید جمع آوری شده و مورد تحلیل و تفسیر قرار گیرند؛ به این فرایند تبدیل داده ها به اطلاعات، روش تحقیق گفته میشود (سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۸۷). به عبارتی دیگر، تحقیق از نظر روششناسی، کاربرد روشهای علمی در حل یک مسأله یا پاسخگویی به یک سؤال است (دلاور، ۱۳۸۷).در یک تحقیق، علاوه بر روششناسی، نوعشناسی تحقیق نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. در واقع نوع شناسی تحقیق،مسیر را برای روششناسی آن مهیا میکند(علی احمدی و نهائی، ۱۳۸۶).به طور کلی انتخاب روش تحقیق بستگی به ماهیت موضوع، اهداف تحقیق، فرض یا فرضهای تدوین شده، ملاحظات اخلاقی و انسانی ناظر بر موضوع تحقیق و وسعت و امکانات اجرایی آن دارد. در این مرحله محقق بایستی معلوم کند که برای مسئله انتخابی او چه روش تحقیقی مناسب است (طاهری، ۱۳۷۹).
تحقیق حاضر از روش توصیفی پیمایشی استفاده نموده است، و روش گردآوری اطلاعات مبتنی بر تحقیقات میدانی است. به عبارت دیگر روش تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی است. از سوی دیگر چون تحقیق حاضر به بررسی تفاوت دیدگاه ها نیز اشاره دارد، از روش مقایسه ای نیز استفاده نموده است. یعنی بر مبنای اطلاعات جمع آوری شده از گروه های مختلف نمونه، صحت و سقم فرضیات تحقیق آزمون انجام و سپس با مقایسه دیدگاه ها، نتایج به کل جامعه تعمیم داده خواهد شد.
به طورجزئیتر،در این تحقیق جهت جمع آوری داده ها به منظور آزمون فرضیه ها با توجه به موضوع تحقیق از روش تحقیقهای پیمایشی استفاده خواهد شد. رایج ترین شیوه گردآوری داده در این روش، مصاحبه شخصی و استفاده از پرسشنامه است که در این تحقیق برای جمع آوری داده ها از پرسشنامهای حاوی اطلاعات عمومی شرکت و اطلاعات تخصصی استفاده خواهد شد.
۳-۴- مدل مفهومی و متغیرهای تحقیق
انجام کار این تحقیق از طریق پرسشنامه میباشد. اطلاعات لازم از این طریق گردآوری می شود و مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد تا مشخص شود میزان استفاده از تکنیکها و ابزارهای حسابداری مدیریت ویادگیری سازمانی چقدر است و چه تاًثیری بر عملکرد شرکت خواهد داشت.
برای جمع آوری داده ها و آزمون فرضیه ها ازپرسشنامه استاندارد نفما[۱۷۹] استفاده می شود. پرسشنامه نفمابهترین گزینه جهت ارزیابی شرکتها در این زمینه میباشد. این پرسشنامهرسمأ به وسیله انجمن حسابداران مالزی(MIA)[180]و انجمن حسابداران مدیریت[۱۸۱](CIMA) در سیزدهم آوریل ۲۰۰۴ در کوالالامپور به وجود آمد. هدف پرسشنامه نفما ارزیابی میزان استفاده از رویکردها و تکنیکهای حسابداری مدیریت است و نیز جلب توجه شرکتها به استفاده از این تکنیکها و آگاه ساختن آن ها به تأثیر استفاده از این تکنیکها و ابزارها جهت تطابق با تغییرات سریع محیط تجاری امروزی میباشد و بررسی این مسأله که میزان استفاده از این تکنیکها چه تأثیری بر ایجاد ارزش در شرکتها دارد.
این تحقیق بر اساس تحقیقهای نورماعمر و همکاران[۱۸۲](۲۰۰۴) میباشد که با تحقیقات خود در مقاله ای با عنوان “ارزیابی ایجاد ارزش در شرکتها از طریق پرسشنامه نفما” به بررسی این مسأله پرداختهاند که آیا به کارگیری تکنیکهای حسابداری مدیریت باعث ایجاد ارزش و ارزش آفرینی در شرکتها می شود یا خیر. و در مقالهای دیگر با عنوان “نفما، ابزاری برای ایجاد ارزش در شرکتها” به بررسی ابعاد مختلف این تکنیکها پرداختهاند و نشان داده اند کهبکارگیری تکنیکها و ابزارهای حسابداری مدیریت باعث ایجاد ارزش در شرکتها شده است.
مدل کلی و اصلی رگرسیون طراحی شده جهت آزمون فرضیهها به صورت زیر میباشد:
در رابطه با بهره گرفتن از رویکردهای و تکنیک های حسابداری مدیریت و تاثیری که بر عملکرد شرکت ها خواهند گذاشت ، تحقیقات نشان میدهند که به کارگیری این تکنیک ها باعث افزایش نرخ بازده دارایی ها میشوند (نورماعمر، ۲۰۰۸).
جهت آزمون فرضیهها نیز از مدل های زیر استفاده می شود.
۳-۴-۱- متغیرهای تحقیق
با توجه به فرضیه های تحقیق، متغیر وابسته در این تحقیق عملکرد تولیدی میباشد و متغیر مستقل در این تحقیق سطح یادگیری سازمانی و رویکردها و تکنیکهای حسابداری مدیریتاست. متغیرهای کنترل این تحقیق اندازه شرکت (لگاریتم طبیعی دارایی ها) و نسبت بدهی است.
۳-۵- جامعه و نمونه آماری
۳-۵-۱- جامعه آماری
جامعه آماری در حقیقت همه عناصری است که یک تحقیق معین در آن مصداق پیدا می کند و مایلیم درباره آن استنباط کنیم. حدود هر جامعه تحقیقی بر پایه تعریف آن مشخص می شود و تعریف جامعه از تلفیق ویژگیهای مشترکی که عناصر آن جامعه دارا است و از لحاظ موضوع تحقیق نیز مهم تلقی می شود، بیان میگردد و به عبارت دیگر جامعه مجموعه اعضای حقیقی یا فرضی است که نتایج تحقیق به آن انتقال داده می شود (دلاور، ۱۳۸۴).جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اورق بهادار میباشد.
۳-۵-۲- نمونه آماری
در صدر برنامه ریزی هر مطالعه یا تحقیقی این سؤال مطرح است که اندازه نمونه چقدر باشد. انتخاب نمونه بزرگتر از حد نیاز برای حصول نتایج مورد نظر، سبب اتلاف منابع می شود. در حالیکه نمونه های خیلی کوچک اغلب تحقیقگر را به نتایجی سوق می دهند که فاقد استفاده عملی است. از این رو، تعیین اندازه نمونه به نوع نیاز بستگی دارد (آذر، ۱۳۸۴).
هدف همه نمونهبرداریها در تحقیق علمی تهیه گزاره های دقیق و با معنا درباره یک گروه بر اساس مطالعه زیر مجموعه ای از آن گروه است. این گروه ممکن است مجموعه ای از افراد یا اشیا باشد. دسترسی به ویژگیهای گروه کلی مورد مطالعه در صورتی امکان پذیر است که حالات گوناگون یا موارد مختلف مورد مطالعه را بارها مورد آزمایش قرار داده باشیم (طاهری، ۱۳۷۹).
نمونه آماری انتخاب شده در این تحقیق، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که دارای ویژگیهای زیر باشند:
۱٫ شرکتهایی که دوره مالی آنها ۳۰ اسفند باشد و هیچگونه تغییر دوره مالی نداشته باشند.
۲٫ شرکتهای تولیدی که فعالیت آنها سرمایه گذاری وتأمین مالی نباشد وصرفا تولیدی باشد.
۳٫ شرکتهای تولیدی که سهام آنها در سال حداقل یکبار در بورس معامله شده باشد و تا پایان دوره جزء شرکتهای باقیمانده تولیدی در بورس باشند.
۴٫ شرکتهای تولیدی که دارای سیستم های اطلاعات مدیریت وبخش های مدیریتی مستقل داشته باشد که اطلاعات مورد نیاز آنها در دسترس باشد.
با توجه به محدودیتهای ذکر شده تعداد ۱۶۰ شرکت به عنوان نمونه انتخاب گردید. “
[دوشنبه 1401-09-21] [ 07:39:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|