پیچیدگی متغیرهای شایستگی اجتماعی –عاطفی و رفتار شهروندی و ابعاد متعدد آنان که تعابیر و تفاسیر روابط را دشوار می‌ساخت.
استفاده از پرسشنامه و مقیاس به عنوان تنها شیوه ارزیابی شایستگی‌های عاطفی- اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی
۵-۴- پیشنهادهای پژوهش
۵-۴-۱- پیشنهادهای اجرایی
برگزاری کلاسهای آموزشهای حرفه‌ای جهت ارتقا سطح شایستگیهای عاطفی – اجتماعی مدیران و رفتار شهروندی کارکنان با توجه به شایستگی‌های موثر و قدرتمند‌تر در تحقیق حاضر مانند آگاهی اجتماعی .
ارائه بروشورهایی به منظور معرفی شایستگیهای عاطفی – اجتماعی مدیران و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان
استفاده از ابزارهای ارزیابی شایستگی‌های عاطفی –اجتماعی برای گزینش افراد داوطلب پست‌های مدیریتی در ادارات آموزش و پرورش بر اساس ابعاد تحقیق حاضر
دانلود پایان نامه
سنجش شایستگی‌های عاطفی –اجتماعی به عنوان یکی از معیار‌های ارزیابی عملکرد مدیران در فرم ارزشیابی عملکرد
۵-۴-۲- پیشنهادهای پژوهشی
انجام پژوهش حاضر در بین سایر سازمان‌های دیگر استان و حتی سطح کشور.
انجام پژوهش حاضر در چارچوب ارائه مدلی معادله ساختاری برای تعیین نقش متغیر‌های مکنون و آشکار.
.تحلیل وضعیت سازمان مورد پژوهش از نظر وضعیت موجود و مطلوب و ارزیابی محیطی آن جهت بستر سازی انجام چنین پژوهشی.
پیشنهاد می شود در تحقیقات آتی به تعیین سهم واسطه گری شایستگی های عاطفی - اجتماعی خود کارکنان در تبیین رابطه بین شایستگی های عاطفی - اجتماعی مدیران و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان پرداخته شود.
تحلیل وضعیت و مطالعه اطلاعات مربوط به مشاغل مرتبط با سازمان و تحلیل وضعیت اولیه سازمان از جنبه متغیرهای پژوهش جهت بالا بردن سطح اعتبار پژوهش.
بازتعریف مطلوب و صحیح از شایستگی‌های عاطفی – اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی به دلیل تغییرات سریع دنیای امروز و استخراج مدل بومی ایرانی اسلامی با توجه به مفاهیم غنی موجود در فرهنگ ایرانی اسلامی که بر غنای شایستگی‌های عاطفی اجتمایی خواهد افزود.
منابع
فارسی
ابراهیم پور، حبیب؛ خلیلی، حسن؛ حبیبیان، سجاد و سعادتمند، محمد (۱۳۹۰). بررسی رابطه بین ویژگی‌های شغلی و رفتار شهروندی سازمانی در مرکز آموزش صدا و سیما (با تأکید بر مدل‌های هاکمن و اولدهم). پژوهش‌نامه مدیریت تحول، سال سوم، شماره ۵، صص ۱۲۴-۹۰٫
اسلامی، حسن و سیار، ابوالقاسم (۱۳۸۷). رفتار شهروندی سازمانی. مجله تدبیر، شماره ۱۸۷، صص ۵۹-۵۶٫
بهرنگی، محمدرضا و موحد زاده، ایوب (۱۳۸۹). توسعه مدیریت آموزش بر محور رابطه رهبری تحولی آموزشی مدیران و رفتار شهروندی سازمانی دبیران. فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره ۱۶، صص ۲۹-۷٫
توره، ناصر؛ قادری، اسماعیل و علی زاده، علی (۱۳۸۷). بررسی ابعاد رفتار شهروندی سازمانی (ocb) در سازمان‌های دولتی. ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت. تهران، گروه پژوهشی آریانا، سی ام آذر.
حاجی کریمی، عباسعلی، رضائیان، علی، هادی زاده مقدم، اکرم و بنیادی نائینی، علی (۱۳۹۰). بررسی تأثیر شایستگی‌های هوش عاطفی، شناختی و اجتماعی در شایستگی‌های مدیران منابع انسانی بخش دولتی ایران. اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، شماره ۱ (پیاپی ۹)، صص ۲۵۴ – ۲۲۳٫
خالصی، نادر؛ قادری، اعظم؛ خوشگام، معصومه؛ برهانی نژاد، حیدررضا و طرسکی، مهدی (۱۳۸۸). رابطه رفتار شهروندی سازمانی و توانمندسازی کارکنان در مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران. مدیریت سلامت، شماره ۱۳، دوره ۴۲، صص ۸۳-۷۵٫
رضایی دیزگاه، مراد؛ آزاده دل، محمدرضا؛ فرحبد، فرزین و قره داغی، ساناز (۱۳۹۰). رابطه رفتار شهروندی سازمانی با کیفیت خدمات در بیمارستان‌های استان گیلان. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دوره ۲۰، شماره ۸۰، صص ۱۵-۱۰٫
رضایی کلید بری، حمیدرضا؛ باقرسلیمی، سعید.(۱۳۸۷). نقش عدالت سازمانی در تقویت رفتار شهروندی سازمانی.
رضایی کلانتری، مرضیه؛ حسن زاده، رمضان؛ موسوی، سیدمحسن (۱۳۹۰). تاثیر مولفه های آموزش و پرورش در شکل گیری هویت ملی دانش آموزان، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال پنجم، شماره ۳، ص ۵۱٫
رئیسی، پوران، نصیری پور، امیر اشکان و کرمی، شیرزاد (۱۳۸۴). رابطه هوش هیجانی با عملکرد مدیر بیمارستان‌های آموزشی کرمانشاه. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت سلامت، سال ۸، شماره ۲۲، صص ۵۴ – ۴۷ .
زارعی متین، حسن؛ جندقی، غلام رضا و توره، ناصر (۱۳۸۵). شناخت عوامل رفتار شهروندی سازمانی و بررسی ارتباط آن با عملکرد سازمانی. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، واحد پردیس قم.
زین آبادی، حسن رضا؛ بهرنگی، محمدرضا (۱۳۸۷). نگاهی به ضرورتها، ریشه‌ها، دیدگاه های نوین و نشانگان رفتار شهروندی سازمانیِ (OCB)معلمان. اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی.دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، بهمن ماه.
سازمان مدیریت صنعتی (۱۳۸۲). گزارش طرح نیاز‌سنجی آموزشی مدیران بر اساس شایستگی‌ها.
طاهری دمنه، محسن؛ زتجیرچی، سید محمود؛ نجاتیان قاسمیه، مجید (۱۳۹۰). نقش اخلاق کاری در ارتقای رفتار شهروندی سازمانی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال ۶، شماره ۲، صص ۳۹-۲۳٫
طبرسا، غلامعلی و رامین مهر، حمید (۱۳۸۹). ارائه مدل رفتار شهروندی. فصلنامه چشم‌انداز مدیریت دولتی، شماره ۳، صص ۱۱۷-۱۰۳٫
عرفانی، مریم و دیانتی، محمد (۱۳۸۸). نقش شایستگی‌ها در مدیریت منابع انسانی. مجله تدبیر، شماره ۲۰۷، صص ۲۰-۱۶٫
عریضی سامانی، حمیدرضا؛ علی محمدی، سهراب و گلپرور، محسن (۱۳۸۶). رابطه تعهدسازمانی و مؤلفه‌های آن با متغیرهای سازمانی پیشایند و پسایند مبتنی بر تحلیل مسیر. مجله روانشناسی، سال یازدهم، شماره ۴۳٫صص ۳۲۲-۳۰۱٫
علیپور، محمد حسن و درگاهی، حسین (۱۳۸۶). شناسایی شایستگی‌های مدیریتی مدیران فرهنگسراهای شهر تهران بر اساس مدل شایستگی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت صنعتی.
فتحی، ناصر و شعبانی راوری، علیرضا (۱۳۸۶). الگوی علمی و تجربی پرورش مدیران آینده سایپا. مجله تدبیر، شماره ۱۸۸، صص ۴۳-۳۹٫
کارترایت، راجر (۱۳۸۶). مدیریت استعداد‌: نگاهی نو در توسعه سرمایه انسانی. ترجمه: محمدعلی گودرزی، محمد علی. نشر، رسا.
لاجوردی، سید جلیل و جمالی نظری، آرزو (۱۳۸۹). رابطه میان هوش عاطفی و سبک مرجح رهبری مدیران. چشم انداز مدیریت دولتی، شماره ۱، صص ۸۵ – ۶۹ .
مختاری پور، مرضیه، سیادت، سید علی و امیری، شعله (۱۳۸۶). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و بازدهی‌های رهبری (مدل برنارد باس) مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه اصفهان. فصلنامه مطالعات تربیتی و روان شناسی، سال هشتم، شماره ۲ ( پیاپی ۱۶ ) ، صص ۱۱۰ – ۹۵ .
مستبصری، محمد و نجابی، علیرضا (۱۳۸۷). فرسودگی شغلی عامل تعدیل کننده OCB در سازمان. اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ۱۶آذرماه.
مطلبی اصل، صمد (۱۳۸۶). مدیریت شایستگی. مجله تدبیر، شماره ۱۸۷، صص ۲۳-۱۹٫
معاونت منابع انسانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (۱۳۸۴). فراز و نشیب توسعه منابع انسانی
مقدمی، مجید؛ حمیدی زاده، علی و چاوشی، سبد محمد حسین (۱۳۸۹). نقش مؤلفه‌های هوش عاطفی در پیش‌بینی رفتار شهروندی سازمانی کارکنان. دو ماهنامه توسعه‌ی انسانی پلیس، سال ۸، شماره ۳۴، صص ۱۲۰-۸۹٫
ملایی، عین اله، هروی، لادن، افتخار الدین، رضا و آسایش، حمید (۱۳۹۰) . بررسی رابطه هوش هیجانی و موفقیت مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گلستان. فصلنامه دانش و تندرستی، سال ششم ، شماره ۴، صص ۲۴ – ۲۰٫
لاتین
Ababneh, O.M.A. ( 2009 ) . The Impact of Leadership Styles and Leaders’ Competencies on Employees’ Job Satisfaction . A Thesis Submitted to the Graduate School in Partial Fulfilment of Master of Human Resource Management, University Utara, Malaysia .
Abdul Aziz, R., Mohd Nadzar, F., Husaini, H., Maarof, A., Mohd Radzi, S. & Ismail, I. ( 2011 ) . “Quality of work life of librarians in government academic libraries in the Klang Valley, Malaysia", The International Information & Library Review, Vol. 43, No. 3 : 149 - 158 .
Abraham, R. (1999) Emotional Intelligence in Organizations: A Conceptualization. Genetic, Social and General Psychology Monographs, Vol.125, No.2, PP: 209-224.
Aft , L. S. ( 2000 ) . Work measurement and methods improvement , New York : John Wiley & Sons , Inc .
Ahmadi, S.A.A., Jalalian, N., Salamzadeh, Y., Daraei, M. & Tadayon, A. ( 2011 ) . “To the promotion of work life quality using the paradigm of managerial coaching : The role of managerial coaching on the quality of work life". Journal of Business Management, Vol. 5, No. 17 : 7440 – ۷۴۴۸ .
Allameh, S.M., Asgarnejad Nouri, B., Tavakoli, S.Y. & Shokrani, S.A.R. ( 2011 ) . “Studying of the relation between emotional intelligence and job satisfaction with due regard to regulative role of organizational learning capability (Case Study: Saderat Bank in Isfahan province)” , Interdisciplinary Journal Of Contemporary Research In Business, Vol. 2, No. 9 : 347 – ۳۶۵ .

موضوعات: بدون موضوع
[دوشنبه 1400-08-10] [ 10:06:00 ق.ظ ]