خدمات رکن اصلی اقتصاد در جوامع امروزی است و بانک ها به عنوان یک سازمان خدماتی هدایت و پشتیبانی بسیاری از فعالیت های اقتصادی جامعه را بر عهده دارند. در این میان آنچه بقاء و تداوم فعّالیت ‌موسسات مالی را تأمین می‌کند ارائۀ خدمات در شکلی مطلوب و مطمئن و متناسب است تا بتواند با برآوردن انتظارات و خواسته های مشتریان رضایت و وفاداری آنان را موجب شوند. این مهم حاصل نمی شود مگر اینکه بنگاه های اقتصادی ضمن توجّه به کیفیت خدمات در حفظ و ارتقاء آن کوشش کنند ( Bahia&Nantel, 2000, p. 84 ).


۱-۴) اهداف تحقیق

اهداف تحقیق عبارتند از:

۱٫ سنجش میزان تاثیر تنوع کاربرد کارت های ATM در شعب بانک های دولتی و خصوصی استان گیلان

۲٫ سنجش میزان تاثیر بهبود عملکرد (شاخص های سودآوری، رضایت مشتریان، احساس امنیت مشتری) در شعب بانک های دولتی و خصوصی استان گیلان

۳٫ سنجش تاثیر تنوع کاربرد کارت های ATM بر بهبود عملکرد در شعب بانک های دولتی و خصوصی استان گیلان

۱-۵) چهارچوب نظری

چهارچوب نظری بنیانی است که تمامی پژوهش بر آن استوار می شود. این چهارچوب شبکه ای است منطقی، توصیفی و پرورده مشتمل بر روابط موجود میان متغیرهایی که در پی اجرای فرایندهایی چون مصاحبه، مشاهده و بررسی پیشینه شناسایی شده اند. این متغیرها ناگزیر با مسئله پژوهش مرتبط اند. همان گونه که بررسی پیشینه مبنای چهارچوب نظری را تشکیل می‌دهد، یک چهارچوب نظری خوب نیز در

جای خود، مبنای منطقی لازم برای تدوین فرضیه های آزمون پذیر را فراهم می آورد (سکاران، ۱۳۸۹، ص۹۴).


چهارچوب نظری یک الگوی مفهومی است مبنی بر روابط تئوریک میان شماری از عواملی که ‌در مورد مسئله پژوهش با اهمیت تشخیص داده شده اند، و به ما کمک می‌کنند تا روابط خاصی را در نظر بگیریم و آن ها را بیازماییم، و درک خود را در زمینه پویایی های موقعیتی که قرار است پژوهش در آن صورت گیرد بهبود بخشیم. از آنجایی که چهارچوب نظری چیزی نیست جز تعیین شبکه روابط موجود میان متغیرهای مرتبط با پژوهش ( سکاران، ۱۳۸۹، ص۸۱ ).

لازم است بدانیم متغیرهای این تحقیق کدامند: در این تحقیق بهبود عملکرد بانک متغیر وابسته است که به ‌عنوان مهمترین متغیر در این تحقیق به کار می رود و هدف، پیش‌بینی وجود رابطه بین متغیر مستقل یعنیتنوع کاربرد کارت های ATM و متغیر وابسته یعنی بهبود عملکرد بانک است.

تنوع کاربرد کارت‌های ATM

سودآوری

رضایت مشتری

احساس امنیت مشتری

متغیر وابسته

متغیر مستقل

بهبود عملکرد



شکل ۱-۱) مدل مفهومی تحقیق ( برادران حسن زاده و همکاران، ۱۳۸۸ )

۱-۶) فرضیات تحقیق

فرضیه های تحقیق به قرار زیر است:

فرضیه اصلی:

  • تنوع کاربرد کارت های ATM بر بهبود عملکرد شعب بانک های دولتی و خصوصی استان گیلان تاثیرگذار است.

فرضیه فرعی:

    • کاربرد کارت های ATM بر سودآوری شعب بانک های دولتی و خصوصی استان گیلان تاثیرگذار است.

 

    • کاربرد کارت های ATM بر رضایت مشتریان شعب بانک­های دولتی و خصوصی استان گیلان تاثیرگذار است.

 

  • کاربرد کارت های ATM بر احساس امنیت مشتریان شعب بانک های دولتی و خصوصی استان گیلان تاثیرگذار است.

۱-۷) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

متغیرهای تحقیق عبارتند از:

متغیر مستقل: تنوع کاربرد کاربرد کارت های ATM

در این تحقیق منظور از تنوع کاربرد کارت های ATM، کاربرد این کارت ها در حوزه پرداخت قبوض مانند

قبض آب، برق، گاز، تلفن، تلفن همراه وغیره در حوزه دریافت یعنی دریافت وجوه نقد از طریق خودپرداز و در حوزه انتقال یعنی انتقال وجوه از یک حساب فرد به حساب های دیگر او، یا به حساب اشخاص دیگر است. که از طریق شمارش و یا ثبت تراکنش ها مورد سنجش قرار می‌گیرد ( براداران حسن زاده و همکاران، ۱۳۸۸، ص۱۹۶ ).

تعریف عملیاتی: در این تحقیق برای سنجش متغیر تنوع کاربرد کارت های ATM از سوالات ۱۷ تا ۲۴ پرسشنامه استفاده می شود.

متغیر وابسته: بهبود عملکرد بانک

در این تحقیق شاخص بهبود عملکرد بانک شامل:

سودآوری

که دارای شاخص های افزایش تراکنش های انتقالی توسط دستگاه های ATM، افزایش تراکنش های برداشت و اصلاحیه توسط ATM ها است ( براداران حسن زاده و همکاران، ۱۳۸۸، ص۱۹۶ ).

تعریف عملیاتی: در این تحقیق برای سنجش متغیر سودآوری از سوالات ۱ و۲ پرسشنامه استفاده می شود.

رضایت مشتری

در رابطه با مفهوم رضایت مندی مشتری تعاریف مختلفی از سوی نظریه پردازان بازاریابی ارائه شده است. کاتلر[۱]، رضایتمندی مشتری را به عنوان درجه ای که عملکرد واقعی یک شرکت انتظارات مشتری را برآورده کند، تعریف می‌کند. به نظر کاتلر اگر عملکرد شرکت انتظارات مشتری را برآورده کند، مشتری احساس رضایت و در غیر این صورت احساس نارضایتی می‌کند ( دیواندری، ۱۳۸۴، ص ۳۲ ).

جمال و ناصر[۲] (۲۰۰۲) رضایتمندی مشتری را به عنوان احساس یا نگرش یک مشتری نسبت به یک محصول یا خدمت بعد از استفاده از آن تعریف می‌کنند.

این دو پژوهشگر بیان می‌کنند، رضایتمندی مشتری نتیجه اصلی فعالیت بازاریاب است که به عنوان ارتباطی بین مراحل مختلف رفتار خرید مصرف کننده عمل می‌کند. برای مثال اگر مشتریان به وسیله خدمات خاصی رضایت‌مند شوند، به احتمال زیاد خرید خود را تکرار خواهند کرد. مشتریان رضایت‌مند همچنین احتمالا با دیگران درباره تجارب خود صحبت می‌کنند که در نتیجه در تبلیغات دهان به دهان (شفاهی- کلامی) مثبت درگیر می‌شوند. در مقابل مشتریان ناراضی احتمالا ارتباط خود را با شرکت قطع می‌کنند و در تبلیغات دهان به دهان منفی درگیر می‌شوند. به علاوه رفتارهایی از قبیل تکرار خرید و تبلیغات دهان به دهان مستقیما بقا و سودآوری یک شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهند ( دیواندری، ۱۳۸۴، ص۳۳ ).

تعریف عملیاتی: در این تحقیق رضایت مشتریان به وسیله سئوالات ۸ تا ۱۶ پرسشنامه سنجیده می شود.

احساس امنیت مشتری

شاخص ها یا احساس امنیت مشتریان شامل کیفیت خدمات: اعتبار: بانک خدمت را به محض درخواست مشتری بدون خطا انجام دهد.

اطمینان خاطر: کاهش احتمال گم شدن وجوه نقد، کاهش احتمال جعل وجوه نقد، کاهش احتمال سرقت وجوه نقد

شکایات مشتریان: جلب رضایت مشتریان: از نقطه نظر رسیدگی به شکایات ( براداران حسن زاده و همکاران، ۱۳۸۸، ص۱۹۶ ).

تعریف عملیاتی: در این تحقیق احساس امنیت مشتریان به وسیله سئوالات ۳ تا ۷ پرسشنامه سنجیده می شود.

۱-۸) قلمرو تحقیق

قلمرو موضوعی:

این تحقیق در سه حوزه ی بهبود عملکرد، (از مفاهیم مدیریت استراتژیک)، و رضایت مشتری (ازمفاهیم بازاریابی) و بانکداری الکترونیکی می‌باشد.

قلمرو مکانی:

موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1401-09-20] [ 07:17:00 ب.ظ ]