Request smithereens

 

Edit
Request_smithereens

 

 

 

گزارش گیری انباردار از درخواست ارسالی

 

Reporting warehousing
Of send request

 

Reporting warehousing
Of send request

 

 

 

۴-۵ تدوین راهبردها در راستای سیستم اطلاعاتی، با بهره گرفتن از ماتریس SWOT
هر سازمان اعم از تولیدی، خدماتی، دولتی برای اینکه موفق شود باید استراتژی های خوبی را تدوین کرده، و به اجرا در آورد. یک حمله ی خوب به ویژه در حوزه ی فناوری و سیستم های اطلاعاتی که بدون دفاع خوب باشد، معمولا به شکست می انجامد، تدوین استراتژی هایی برای سود جستن از فرصت ها یا نقاط قوت، نوعی حمله می باشد. در حالی که طرح ریزی استراتژی هایی برای اصلاح نقاط ضعف و پرهیز از تهدیدات، حالت دفاعی دارد.
دانلود پایان نامه
هر سازمان دارای فرصت ها و تهدیدات خارجی، نقاط قوت و ضعف داخلی است که برای تدوین استراتژی های گوناگون امکان پذیر باید آن ها را هماهنگ کرد (نوعی تعادل یا توازن بین آن ها برقرار کرد).
این ماتریس یکی از مهمترین ابزار هایی است که مدیران بدان وسیله اطلاعات مربوط به عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) و خارجی (فرصت ها و تهدید ها)را مقایسه می کنند و می توانند با بهره گرفتن از آن، انواع استراتژی های ممکن را ارائه کنند.
نقاط قوت و ضعف، در زمره فعالیت های قابل کنترل سازمان قرار می گیرند. سازمان ها می کوشند استراتژی هایی را به اجرا در آورند که نقاط قوت داخلی تقویت شده، و ضعف های داخلی برطرف گردد. می توان نقاط قوت و ضعف را بر حسب دستیابی به هدف های مورد نظر تعیین کرد . و اما مقصود از فرصت ها و تهدیدات خارجی، رویدادها و روندهای اقتصادی، اجتماعی، فن آوری و رقابتی است که می توانند به میزان زیادی در آینده به سازمان منفعت یا زیان برسانند. فرصت ها و تهدیدها به میزان زیادی خارج از کنترل یک سازمان است، از این رو از واژه خارجی استفاده می کنند. به واسطه ی این مرحله، بررسی می کنیم که مدل (سیستم طراحی شده)، در تطابق با سازمان، در چه جهت هایی گسترده خواهد شد، و در چه جهت هایی تحلیل خواهد رفت؟ از طرفی با بهره گرفتن از مجموعه اطلاعات موجود، و نظر خواهی از مدیران سازمان، مهم ترین نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدید ها فراهم می شوند. مطالعاتی که در این زمینه انجام می شوند، منجر به تهیه فهرستی از عوامل ترغیب کننده و بازدارنده می شود که عملا می توان از آن ها برای مواجهه با تهدیدها و بهره برداری از فرصت ها استفاده کرد.
هدف از تهیه این نقاط، تدوین و تبیین استراتژی هاست که سازمان را با توجه به مجموعه عوامل مهم و عمده و رسالت آن، به اهداف تعیین شده می رساند. این مرحله که بدون تردید مهم ترین گام برنامه ریزی استراتژیک است، از تمامیمطالعات و هدف گذاری های قبلی استفاده کرده، و بهترین راهبردها را ارائه می کند.
چنانچه بررسی های محیطی، گزینه های استراتژی، و در نهایت انتخاب استراتژی بهینه به طور کامل و دقیق انجام شود، می توانیم به بسیاری از نقایص و کمبودهای واقف در سیستم طراحی شده، و همچنین بسیاری از امکانات و راه حل های ممکنه (اصلاحات) برای رفع آن نقایص آگاه شد] ۲۶[.
استراتژی های ممکن را می توان در دسته های SO، WO، ST وWT بر شمرد. در به کارگیری این ماتریس تلاش می شود تا با حضور افراد آگاه، صاحب نظر و با تجربه از داخل و خارج سازمان، استراتژی های مفیدی را استخراج کرد. هر یک از دسته استراتژی های ممکن را به صورت زیر می توان توضیح داد :

 

 

  • استراتژی هایSO : در قالب این استراتژی ها، سازمان با بهره گرفتن از نقاط قوت داخلی می کوشد، از فرصت های خارجی بهره برداری کند. همه مدیران ترجیح می دهند، سازمانشان در موقعیتی قرار بگیرد که بتوانند با بهره گرفتن از نقاط قوت داخلی از رویدادها و روندهای خارجی بهره برداری کنند. معمولا سازمان ها برای رسیدن به چنین موقعیتی از استراتژی های WO ، ST، یا WTاستفاده می کنند تا بدانجا برسند که بتوانند از استراتژی ها SOاستفاده کنند.

 

 

 

  • استراتژی های WO : هدف از این استراتژی ها این است که سازمان با بهره برداری از فرصت های موجود در محیط خارج بکوشد نقاط ضعف داخلی را بهبود ببخشد. گاهی در خارج از سازمان فرصت های بسیار مناسبی وجود دارد، ولی سازمان به دلیل داشتن ضعف داخلی نمی تواند از این فرصت ها بهره برداری کند.

 

 

 

  • استراتژی هایST : سازمان ها در اجرای این استراتژی ها می کوشند با بهره گرفتن از نقاط قوت خود اثرات ناشی از تهدیدات موجود در محیط خارج را کاهش دهند یا آن ها را از بین ببرند. لازم به ذکر است که یک سازمان قوی به ناچار در محیط خارجی با تهدیداتی روبرو خواهد شد.

 

 

 

  • استراتژی هایWT : سازمان هایی که این استراتژی ها را به اجرا در می آورند، حالت تدافعی به خود می گیرند و هدف، کم کردن نقاط ضعف داخلی و پرهیز از تهدیدات ناشی از محیط خارجی است. سازمانی که دارای نقاط ضعف داخلی باشد و با تهدیدات بسیار زیادی در محیط خارجی روبرو می شود، در موضعی مخاطره آمیز قرار می گیرد. در واقع چنین سازمانی می کوشد برای حفظ بقا از فعالیت های خود بکاهد، در شرکت های دیگر ادغام شود، اعلام ورشکستگی کند یا سرانجام منحل شود ] ۲۶[.

 

 

۴-۶ تحلیل استراتژیک سیستم اطلاعاتی سرویس گرا برای شرکت ایران خودرو
همانطور که بیان شد، این سیستم اطلاعاتی سرویس گرا به طبع می تواند نقش بسیار مهمی را در توزیع و مدیریت اطلاعات ایفا کند. اما نکته حائز اهمیت دیگر، محتوای استراتژیکی و سازمانی آن است. به عبارتی عامل کلیدی موفق برای استقرار این سیستم اطلاعاتی سرویس گرا در شرکت ایران خودرو این است که پیاده سازی آن، بر اساس واقعیت های موجود و منطبق بر مقدورات و محدودیت های شرکت صورت گیرد. در نشستی که با مدیران و خبرگان ایران خودرو صورت گرفت، نسبت به استقرار این سیستم اطلاعاتی، نظرات مثبتی را ارائه دادند. و لذا با بهره گیری از پیشنهادات آنها در راستای اعتبارسنجی سیستم اطلاعاتی طراحی شده، نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید مدل را شناسایی کرده، و به کمک ماتریس SWOT که یکی از ابزارهایی است که مدیران به وسیله ی آن می توانند اطلاعات را مقایسه کنند، استراتژی ها و برنامه های اجرایی لازم در راستای اجرای موفقیت آمیز سیستم اطلاعاتی برای شرکت تدوین کردیم. تا با به کارگیری راهبردهای ارائه شده و زیر نظر مدیران شرکت، این سیستم سفارشی سازی شده و روند پیاده سازی بگیرد.
در جدول شماره ۴-۲ راهبردهای استخراج شده در راستای مدل پیشنهادی نشان داده شده اند
جدول ۴- ۲ ماتریس SWOT مطالعه موردی

 

 

عوامل داخلی
عوامل محیطی

 

قوت
۱٫هزینه کمتر پیاده سازی سیستم اطلاعاتی سرویس گرا نسبت به سیستم های غیر سرویس گرا
۲٫یکپارچگی مناسب با سیستم اطلاعاتی شعب دیگر به دلیل سرویس گرا بودن
۳٫استفاده از مفاهیم و اصول مدیریت استراتژیک
۴٫شایستگی لازم از نظر فناوری
۵٫داشتن نیروی کار متخصص
۶٫ظرفیت وکیفیت مناسب تولید و عملیات

 

ضعف
۱٫عدم امکان استخراج اطلاعات از داده های ذخیره شده
۲٫عدم کنترل کافی مدیران روی اطلاعات ذخیره شده
۳٫قوانین در حال تغییر

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[دوشنبه 1400-08-10] [ 10:34:00 ق.ظ ]