۰

 

۰

 

۷۷۴٫۹۰۲۶

 

۸۰۸٫۰۸۴۹

 

۸۲۵٫۴۱۱۵

 

۸۶۱٫۰۸۳۴

 

 

 

شکل ۵- : نمودار پروفایل فشار برای چهار حالت تزریق نیتروژن در عمق­های ۲۴۶۱، ۳۱۱۷، ۳۴۴۵ و۴۱۰۱ فوت
دانلود پروژه
با توجه به جدول و نمودار بالا مشخص است که تزریق گاز در عمق های بیشتر باعث کاهش افت فشار در طول چاه می­ شود. هر چقدر گاز در عمق پایین تری از چاه تزریق شود، ماند مایع را در طول بیشتری از چاه تحت تأثیر قرار می­دهد. به این ترتیب با تزریق گاز در عمق­های پایین تر چگالی ستون سیال برای ارتفاع بیشتری از طول چاه کاهش می­یابد. در نتیجه افت فشار ناشی از وزن سیال کاهش پیدا می­ کند و عملکرد فراز آوری بهبود می­یابد. در طراحی سیستم فراز آوری با گاز برای چاه های نفت معمولاً تا ته چاه شیرهای فرازآوری نصب می­شوند. این شیرها به این دلیل نصب می­شوند که در صورتی که با ادامه تولید از چاه فشار مخزن کاهش یابد، امکان تزریق از عمق های پایین تر وجود داشته باشد.

۵-۲-۲- بررسی تأثیر پارامتر­های مختلف فرازآوری با گاز بر افزایش تولید چاه

در قسمت قبل تأثیر تغییر پارامتر های مختلف فرازآوری با گاز بر توزیع فشار در چاه بررسی شد. از آن جا که در عملیات فرازآوری با گاز هدف اصلی افزایش دبی تولید نفت است لازم است به صورت مستقل تأثیر این پارامتر ها بر میزان تولید از مخزن نیز بررسی شود. به منظور مطالعه تأثیر این پارامتر ها بر میزان تولید از مخزن، مدل چاه ارائه شده با یک مدل مخزن جفت شد. در مدل مخزن فرض شده است تغییرات دبی تولید نسبت به تغییرات افت فشار مخزن خطی است. مقدارهای مرزی استفاده شده برای اجرای برنامه در این حالت فشار سر چاه، دمای مخزن و فشار در مرز بیرونی ناحیه تخلیه چاه[۴۵] هستند. مشخصات سیستم چاه و مخزن به صورت زیر است.
جدول ۵- : مشخصات سیستم چاه و مخزن

 

 

طول چاه (m)

 

قطر داخلی لوله مغزی (m)

 

زبری لوله (m)

 

گرادیان زمین گرمایی ()

 

فشار سر چاه (bar)

 

دمای ته چاه
(K)

 

اندیس تولید[۴۶] مخزن ()

 

عمق تزریق گاز (m)

 

 

 

۲۰۰۰

 

۰٫۱۲

 

۱۵٫۲۴E-5

 

۰٫۰۲۹

 

۲۷٫۵

 

۳۶۳

 

۰٫۵۱۸

 

۱۰۵۰

 

 

 

 

۵-۲-۲-۱- تأثیر ترکیب گاز تزریقی بر دبی تولید چاه

همان طور که در قسمت ۵-۲-۱-۱ مشاهده شد، ترکیب گاز تزریقی در فرازآوری با گاز بر روی پروفایل فشار در چاه تأثیر قابل توجهی دارد. به این ترتیب با فرض ثابت بودن فشار سر چاه، با کاهش افت فشار چاه بر اثر تزریق گاز به درون لوله مغزی، فشار ته چاه نیز کاهش می­یابد. با کم شدن فشار ته چاه اختلاف فشار چاه و مخزن افزایش می­یابد. این اختلاف فشار بیشتر نیروی لازم را برای تولید مقدار بیشتری سیال از مخزن فراهم می­ کند و دبی تولید از چاه افزایش می­یابد. در شکل زیر نمودار تغییرات دبی تولید با افزایش نرخ تزریق گاز برای گازهای مختلف رسم شده است.
جدول ۵-: دبی تولید در نرخ­های متفاوت تزریق گاز برای گازهای مختلف

 

 

دبی تزریق گاز
( )

 

دبی تولید نفت ( )

 

موضوعات: بدون موضوع
[دوشنبه 1400-08-10] [ 11:11:00 ق.ظ ]