متغیر سلامت جسمی حدود ۱/۱۵ درصد از تغییرات مربوط به سلامت روانی افراد را تبیین می نماید. این متغیر با مقدار ضریب استاندار شده ۳۴۶/۰ تاثیرگذارترین متغیر برسلامت روانی است.
گام دوم متغیر تحصیلات وارد تحلیل شد که حدود ۲/۱ درصداز تغییرات مربوط به سلامت روانی را تبیین می نماید و به عنوان دومین متغیرتاثیرگذارمی باشد و درنهایت متغیرتعداد فرزندان وارد تحلیل شد که حدود یک درصدازتغییرات مربوط به سلامت روانی راتبیین می نماید اما برخلاف سلامت جسمانی تعداد فرزندان برسلامت روانی تاثیرگذاری مثبتی دارند.
سلامت جسمی زنان ومردان با همدیگر تفاوت دارد که با توجه به میانگین محاسبه شده میتوان گفت که سلامت جسمی مردان بهتر از زنان است، اما در مقایسه با سلامت روانی نتایج نشان می دهد که تفاوت بین دو گروه وجود ندارد. زنان بر اساس آمارهای بهداشتی درمقایسه با مردان آسیب پذیری بیشتری در مقابل بیماری دارند، شیوع بیماری ها در میان آنها بیشتر است و از نظر کاربرد خدمات بهداشتی و درمانی شرایط نامساعدتری دارند.سازمان جهانی بهداشت بر این عقیده است که این نوع تفاوت ها در رابطه با جنسیت از بدو تولد و در سراسر جهان مطرح است. محدود بودن فعالیتهای فیزیکی زنان در بیرون از خانه و باروریهای سنتی که زنان را به عنوان مراقبین بچه ها و همسر می شناسد ،می تواند تفاوت درسلامت زنان ومردان را درپی داشته باشد .همچنین حساسیت بیشتر زنان در رویارویی با رویدادهای ناگوار و فرارسیدن دوران یائسگی در زنان در این زمینه موثر دانسته وسلامتی با افزایش سن کاهش می یابد .
محل سکونت یکی از معیارهای انتخاب نمونه تحقیق بوده،و به عنوان یک متغیر جمعیتی تأثیرگذار بر سلامت جسمی و روانی سالمندان در نظرگرفته شد و یکی از مهمترین این زیرگروهها در مباحث سالخوردگی جمعیت،تفاوتهای شهری و روستایی است.غالباً مناطق روستایی به خاطر مهاجرفرستی، ساخت سنی سالخورده‌تری نسبت به مناطق شهری دارند.ناگفته پیداست که خود این بستگی به عوامل زیادی همچون سطح‌ توسعه ‌یافتگی و شرایط آب و هوایی دارد.
مقایسه سلامت جسمی و روانی درتحقیق حاضر براساس محل سکونت نشان می دهد که تفاوت بین دوگروه براساس سلامت روانی وجسمی ساکن درشهر و روستا مشاهده میشود. براساس میانگین بدست آمده از دو گروه می توان گفت که سلامت جسمی و سلامت روانی افراد روستا نسبت به شهر بالاتر است .بطوریکه درشهرستان خرم آباد مشاهده شد،گسترش شهرنشینی در اثر مهاجرت و زندگی مکانیزه که لازمه آن قبول شیوه های نوین برای زندگی است،اثر معکوسی برسلامت بخصوص سلامت سالمندان در شهر گذاشته و در ارتباط با مقوله سلامت ابعاد دیگری را مشخص نموده است. دو بعد این ابعاد سلامت روان و جسم افراد جامعه است. مقوله ای که اگرچه تازگی ندارد لیکن از نظر تخصصی دیر زمانی نیست که به آن توجه گردیده است.افراد سالمندی که به شهرها مهاجرت می کنند و در حاشیه شهر و مناطق فقیر نشین زندگی میکنند رو به افزایش است،سالمندانی که دراین مکانها سکنی می گزینند به طورجدی در معرض خطر انزوای اجتماعی و فقر بهداشتی قرار دارند .
پایان نامه - مقاله - پروژه
نتایج نشان می دهد سلامت جسمی در بین افراد بی همسردراثر فوت، بی همسردر اثر طلاق، اصلاً ازدواج نکرده با همدیگر تفاوت دارد ولی سلامت روانی درمورد متغیر های فوق تفاوتی را نشان نداد .با انجام آزمون پس تجربی در مورد سلامت جسمی افراد نشان میدهد که بین افراد بی همسر در اثر فوت، بی همسر در اثر طلاق رابطه مثبت وجود دارد و سایر گروه ها تفاوتی با همدیگر ندارند.
تأهل از دیگر متغیرهای جمعیتی تحقیق حاضر است به نظر برخی از روانشناسان سالمندانی که همسر خود را ازدست داده اند، بیشترگرفتار اختلات روانی و جسمانی می شوند.مطالعات انجام گرفته مؤید آن است که کمترین میزان مرگ و میر برای افرادی است که دارای همسر هستند، میزان مرگ و میر بدون همسرها بیشتر از افراد با همسر میباشند.

موضوعات: بدون موضوع
[دوشنبه 1400-08-10] [ 09:55:00 ق.ظ ]