ساماندهی پیادهروها با هدف کاهش شلوغی و رفع سدمعبر
جانمایی چراغهای راهنمایی در سطح شهر
پیشنهادات ذکر شده نشان میدهد که در این طرح سعی شده است تلفیقی از نگاه ها و دیدگاه های سختافزاری و نرمافزاری مد نظر قرار گیرد ( برخلاف طرح جامع و تفصیلی که در بخش حملونقل تنها پیشنهادات و موضوعات صرفاً کالبدی را ارائه مینمایند ).

۳-۲-۲-۴-مطالعات نیازمندیهای ترافیکی شهر نیشابور در افق طرح جامع شهرسازی(مصوب ۱۳۹۰ )

مطالعات نیازمندیهای شهر نیشابور در افق طرح جامع شهرسازی، با هدف کاهش مشکلات ترافیکی شهر نیشابور در سال ۱۳۹۰ در دو بخش کلی زیر تهیه شده است:
الف ) برداشت وضع موجود و بررسی مطالعات بالادست
ب ) تحلیل و ارائه راهکارها در دو بخش:
ب-۱- تحلیل ترافیکی و ارائه راهکارها در خصوص تعامل با طرح جامع و تفصیلی شهر
ب-۲- تحلیل و ارائه راهکار در خصوص حملونقل عمومی ( سازایستا، ۱۳۹۰ ).
هر چند بخشهایی از طرح به اتمام نرسیده است، اما با نگرش جامعی که در این طرح وجود دارد - و بخشهایی که تاکنون ( پاییز ۱۳۹۲ ) به اتمام رسیده، از جمله مطالعات شبکه دوچرخهسواری نیشابور، حملونقل همگانی، پایانه ها و غیره، نیز مؤید مطلب میباشد - همچنین با دید مثبتی که مجموعه شهرداری به موضوع ( داشتن نگاهی جامع و تلفیق و تعامل با سایر طرحهای شهری ) دارد در صورتی که طرح مذکور با اصول و اهداف حملونقل پایدار همسو گردد نتیجهی بهینه را در پی خواهد داشت.

۴-۲-۲-۴-جمعبندی

حملونقل مبحث بسیار مهمی در تمام مطالعات شهری میباشد، اما با توجه به هدف و مقیاس مطالعات مختلف بهگونهای متفاوت با آن برخورد میشود؛ بهعنوان مثال در طرح جامع فصلی جدا به این مبحث اختصاص یافته اما مقیاس مطالعه کلان میباشد، در طرح تفصیلی نیز همچون طرح جامع فصلی به موضوع حملونقل و ترافیک اختصاص دارد اما با مقیاسی ریزتر و دقیقتر. این طرحهای شهری بیشتر از دید کالبدی به موضوع نگریسته و ارزیابی و پیشنهاداتشان نیز اغلب بهصورت سختافزاری میباشد نه نرمافزاری.
اما طرح جامع حملونقل یا طرحهایی که بهطور جانبی بهگونهای تخصصی در زمینه حملونقل و ترافیک هستند، نگاهی تخصصیتر داشته و در کنار موضوعات کالبدی و سختافزاری به موضوعات نرمافزاری، همچون قوانین و مقررات و غیره، نیز میپردازند؛ اما مشکل این نوع طراحها در این است که جامعنگری لازم را نداشته و نمیتوانند اثر پیشنهادات خود را بر روی سایر حوزه ها و موضوعات ببینند.
درنتیجه برای حل مسائل دو دسته فوق بایستی در ابتدا هر دو دسته طرحها ( طرحهای شهری و طرحهای تخصصی حملونقل ) مورد بررسی قرار گیرند و سپس در مرحله ارزیابی و ارائه پیشنهادات به هر دو دسته موضوعات سختافزاری و نرمافزاری توجه شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه

۳-۲-۴- مطالعه شبکه خیابانهای اصلی شهر

شبکه معابر ستون فقرات یک شهر و شاهرگ اصلی آن میباشد و ساکنین و شهروندان روزانه برای انجام بسیاری از امور خود ( ازجمله خرید، تفریح، کار وغیره ) از این فضاهای شهری استفاده مینمایند. بنابراین برای داشتن برنامه ریزی جامعنگر، در حوزه مدیریت شهری و خصوصاً حملو نقل، که رضایت اغلب ساکنین را در پی داشته باشد، باید به مطالعه شبکه معابر اصلی شهر بهعنوان بخشی از شهر که در ارتباط روزانه با شهر و شهروندان قرار دارد، پرداخت.
شبکه معابر درونشهری مجموعهای از راه ها و تقاطعهای یک شهر است. این شبکه دارای ساختاری خودرو یا از پیش تعیین شده میباشد که وظیفه هدایت و جابجایی مسافر و کالا را داشته و در هر جا که لازم باشد، دسترسی را فراهم میکند ( رایفن، ۱۳۸۹ ).
نیشابور شهری است تکمرکزی که مرکز اصلی و تجاری آن را خیابان امام خمینی تشکیل میدهد. اگر بلوار امام رضا یا همان کمربندی مسیر مشهد - تهران، را بهعنوان مفصلی در نظر بگیریم و شهر را به دو قسمت شمال و جنوب کمربندی تقسیم نماییم، در این صورت شبکه معابر بخش جنوب کاملاً تک مرکزی بوده و بهصورت شطرنجی نامنظم میباشد که تقریباً تمام معابر اصلی شهر در این قسمت قرار دارد ، در صورتیکه شهرکهای واقع در شمال کمربندی نوسازتر بوده و دارای شبکه معابری کاملاً منظم و شطرنجی میباشند.
در جدول شماره ۲-۴ مشخصات عمده معابر اصلی شهر بر اساس محاسبات مشاور طرح ” مطالعات نیازمندیهای شهر نیشابور در افق طرح جامع شهرسازی” در سال ۱۳۹۰، ارائه گردیده است. مواردی که این جدول به آن پرداخته عوامل بسیار مهم در هر معبر میباشد که کارایی و عملکرد آن معبر را مشخص میدارند که این عوامل عبارتند از: عرض خیابان، عرض سوارهرو، ظرفیت و حجم خیابان، v/c و سطح سرویس برای هر معبر.
جدول شماره ۲-۴: مشخصات معابر شهر نیشابور ( سال ۱۳۹۰)

 

ردیف نام خیابان عرض خیابان (متر) عرض مفید سوارهرو (متر) ظرفیت معبر حجم v/c سطح سرویس
۱ بلوار جانبازان ۴۵ ۲۳٫۷۰ ۴۰۹۴ ۱۹۵۲ ۰٫۴۸ C
۲ بلوار فضل
موضوعات: بدون موضوع
[دوشنبه 1400-08-10] [ 10:45:00 ق.ظ ]