-

 

اثر ثابت

 

 

 

ts2

 

۸۶/۰

 

۶۷/۱۹

 

<0.01

 

معنادار

 

 

 

ts3

 

۸۳/۰

 

۰۹/۱۹

 

<0.01

 

معنادار

 

 

 

ریسک ادراک شده

 

bi1

 

۸۷/۰

 

-

 

اثر ثابت

 

 

 

bi2

 

۷۹/۰

 

۲۷/۹

 

<0.01

 

معنادار

 

 

 

bi3

 

۸۷/۰

 

۲۷/۱۹

 

<0.01

 

معنادار

 

 

 

به منظور تحلیل ساختار پرسشنامه و کشف عوامل تشکیل دهنده هر سازه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای تحقیق در جدول بالا خلاصه شده‌اند. مقادیر محاسبه شده t برای هر یک از بار‌های عاملی هر نشانگر با سازه یا متغیر پنهان خود بالای ۹۶/۱ است. لذا می‌توان همسویی سوالات پرسشنامه برای اندازه گیری مفاهیم را در این مرحله معتبر نشان داد. در واقع نتایج فوق نشان می‌دهد آنچه محقق توسط سوالات پرسشنامه قصد سنجش آنها را داشته است توسط این ابزار محقق شده است. لذا روابط بین سازه‌ها یا متغیر‌های پنهان قابل استناد است. شاخصی که بار عاملی بالاتری داشته باشد، دارای اهمیت بالاتری نسبت به سایر شاخص‌ها می‌باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۱۰- تحلیل فرضیه‌های تحقیق
روابط متغیرهای مشاهده شده و مکنون در مدل معادلات ساختاری بر سه نوع است:

 

 

  • همبستگی( همخوانی)[۱۶۴]: همبستگی رابطه ای است میان دو متغیر در یک مدل اما غیر جهت دار[۱۶۵] و ماهیت این نوع رابطه به وسیله تحلیل همبستگی[۱۶۶] مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

 

 

  • اثر مستقیم[۱۶۷]: اثر مستقیم که در واقع یکی از اجزاء سازنده مدلهای معادلات ساختاری است و رابطه جهت داری[۱۶۸] را میان دو متغیر نشان می دهد. این نوع اثر در واقع بیانگر تاثیر خطی علیّ فرض شده یک متغیر بر متغیر دیگر است. در درون یک مدل هر اثر مستقیم، رابطه‌ای را میان یک متغیر وابسته و متغیر مستقل، مشخص و بیان می کند. اگرچه یک متغیر وابسته در یک اثر مستقیم دیگر می تواند متغیر مستقل باشد و برعکس. علاوه بر این در یک مدل رگرسیون چندگانه، یک متغیر وابسته می تواند با چندین متغیر وابسته مرتبط شود و همچنین در رگرسیون چندگانه / چند متغیره[۱۶۹] یک متغیر مستقل می تواند با چندین متغیر وابسته مرتبط شود. این موضوع که متغیر وابسته می تواند در برخی از مواقع، متغیر مستقل شود باعث به وجود آمدن رابطه سومی به نام اثر غیر مستقیم می شود.

 

 

 

  • اثر غیر مستقیم[۱۷۰]: این اثر در واقع اثر یک متغیر مستقل بر متغیر وابسته‌ای از طریق یک یا چند متغیر میانجی[۱۷۱] است. در این اثر، متغیر میانجی نسبت به یک متغیر نقش متغیر مستقل و نسبت به متغیر دیگر نقش متغیر وابسته را ایفا می کند.

 

 

در این تحقیق به برای پاسخ به فرضیات تحقیق از مدل سازی معادلات ساختاری(SEM) با بهره گرفتن از نرم افزار LISREL استفاده شده است.نتایج حاصله از این روش به قرار زیر است:
جدول۴-۸: ضرایب مسیر، آماره t و نتیجه فرضیه تحقیق

موضوعات: بدون موضوع
[دوشنبه 1400-08-10] [ 10:37:00 ق.ظ ]