ا.رعایت عدالت و انصاف(عدم تبعیض بین دانش آموزان ضمن پذیرش تفاوتهای آنها)
۲٫جمع گرا(داشتن دغدغه توجه به نیازهای دیگران در اجتماع)
۳٫صداقت(صداقت و ر استگویی در ارتباط با دیگران و خود)
۴٫کوشایی و پشتکار(سختکوشی و خستگی ناپذیری برای دستیابی به اهداف)
پایان نامه - مقاله - پروژه
۵٫تعهد به انجام دقیق و منظم کار
۳-۴-۱۲٫ داده های خود تأملی (خود- فکورانه): نمودار فرهنگی
نمودار فرهنگی ابزاری است برای کمک به افراد در مصور سازی “خود” های اجتماعی شان. با کامل کردن این نمودار می توان خود فعلی را از چندین نظر (زاویه) مورد بررسی قرار داد.

 

ملیت
زبان
نژاد/قومیت
مذهب
جنسیت
کلاس/طبقه اجتماعی
حرفه
هوش های چندگانه
علایق

نمودار۲٫نمودار فرهنگی
توضیحات مربوط به این نمودار در جدول۳-۵ پیوست ارائه شده است.
۳-۴-۱۳٫ داده های خود تأملی (خود- فکورانه): مقایسه با دیگران
از نمودار فرهنگی می توان برای شناسایی دیگران متضاد،دیگران مشابه و دیگران متفاوت استفاده کرد.
توضیحات تکمیلی را در جدول۳-۶ پیوست ببینید.
۳-۴-۱۴٫داده های خود تأملی(خود- فکورانه):شناخت خود بواسطه دیگر خود- روایتگران [۲۱۱]
خود روایتگران همچون معلمانی هستند که به پژوهشگر در خود اکتشافی کمک می کنند از جمله راهبرد های کشف خود بواسطه خود- روایتگران دیگر ، تکنیک مقایسه و تحلیل با بهره گرفتن از نمودار «ون»[۲۱۲] است. نوشته ای از فردی مشابه و نوشته دیگری از فردی متفاوت انتخاب شده و جوه تشابه یا تفاوت پژوهشگر با این افراد بیان می شود(چنگ، ۲۰۰۸).
هیون چنگ
ژیلا حیدری
زن
ستاد
متوسط
متوسط
استاد
نمودار۳٫نمودار ون برای نشان دادن تکنیک شناخت خود بواسطه دیگر خود- روایتگران
ج:جمع آوری داده ها با بهره گرفتن از منابع خارجی
ذهنیت انسان شامل دو جزء تجربه و بستر (زمینه) آن است .هر بررسی ذهنی در پیوند با این دو جزء قرار می گیرد. داده های برگرفته از منابع خارجی نظیر افراد دیگر، محصولات دیداری (بصری) ،اسناد و ادبیات و مصاحبه ،دیدگاه ها و اطلاعات زمینه ای بیشتری را فراهم می کنند تا پژوهشگر را در بررسی ذهنی خود یاری کنند( الیس و فلاتری، ۱۹۹۲ ،به نقل از چنگ،۲۰۰۸).
۳-۴-۱۵٫ دفتر شعر دوران دبیرستان۱۳۶۶-۱۳۷۰
 
۳-۴-۱۶ . دفتر خاطرات
۳-۴-۱۷ . دفتر یادداشت روزانه
من یادداشت های روزانه زیادی نوشتم.نوشتن فکورانه به من توانایی تفکر درباره آنچه در کلاس درس و مدرسه در طول روز اتفاق می افتاد را بخشید و مرا قادر ساخت تا بین آنچه اتفاق افتاده و تاثیر آن بر شکل گیری هویت حرفه ای خود ارتباط برقرار کنم.دفتر یادداشت روزانه مکانی بود که من بر نقش های چندگانه خود و اینکه در لحظه خاص زمانی کدام نقش برجسته بوده است،تأمل می کردم .این دفتر مکانی بود که من درباره رویدادهای خارج از مدرسه نیز صحبت می کردم ،چون آنها نیز بر چگونگی شکل گیری هویت حرفه ای من تاثیرگذار بودند.یادداشت های روزانه جایی بود که من می توانستم بر وقایع و رویدادهای روزانه تأمل کنم و در تلاش برای معنادارکردن آنها در ارتباط با سوالات پژوهش باشم. از بهمن ماه سال ۹۱ تا خرداد سال ۹۲به نوشتن یادداشت های روزانه ادامه دادم.چون همزمان با تدریس در مدرسه،در حال انجام این پژوهش نیز بودم،امکان یادداشت برداری از آنچه در کلاس درس یا مدرسه می گذشت،در همان لحظه وجود نداشت.از این رو،هر روز پس از بازگشت از مدرسه،اتفاقات روزانه را می نوشتم.این یادداشت ها هم به ثبت وقایع آن روز می پرداخت و هم تأمل مرا درباره رویدادهای آن روز در برداشت.گاهی اوقات که دقایقی از وقت کلاس اجازه می داد مثلاً زمانی که بچه ها در گروه ها مشغول حل تمرین ها بودند،من یادداشت های میدانی نیز می نوشتم.این کار را با تکنیک بزرگنمایی[۲۱۳] و کوچک نمایی[۲۱۴] (رید راشینگ[۲۱۵]، ۲۰۱۱) انجام می دادم.گزیده ای از این یادداشت های روزانه و یادداشت های میدانی در بخش یافته های تحقیق من گنجانده شده است.
 
۳-۴-۱۸ . عکس ها و تصاویر ویدیویی
  

موضوعات: بدون موضوع
[دوشنبه 1400-08-10] [ 09:44:00 ق.ظ ]