۵۹۵

 

.۳۷

 

 

 

۸۲.۷%

 

۵.۴%

 

۶.۷%

 

۳.۷%

 

۰.۷%

 

۰.۸%

 

۱۰۰.۰%

 

 

 

نامزد شدن برای یک مقام سیاسی
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

۵۰۸

 

۲۳

 

۱۶

 

۹

 

۴

 

۲

 

۵۶۲

 

.۱۹

 

 

 

۹۰.۴%

 

۴.۱%

 

۲.۸%

 

۱.۶%

 

۰.۷%

 

۰.۴%

 

۱۰۰.۰%

 

 

 

همانطور که در جدول فوق ملاحظه می شود گرایش به دموکراسی دارای ابعاد مختلفی است که رای دادن یکی از ساده ترین و و البته سنجش پذیرترین ابعاد آن می باشد. جدول شماره ۱۴ نشان می دهد حدود نیمی از پاسخگویان یعنی ۴۸ درصد آنان به مقدار زیاد و خیلی زیاد در انتخابات شرکت می کنند. ۲۰ درصد از پاسخگویان اعلام کرده اند که تا حدودی مقید به شرکت در انتخابات هستند. و تنها۸۰ نفر از پاسخگویان یعنی حدود۱۳ درصد اعلام کرده اند که اصلا در انتخابات شرکت نمی کنند. میزان علاقه به سیاست و پیگیری آن از ابعاد پیچیده تر مشارکت سیاسی است که جدول نشان می دهد ۲۷ درصد به مقدار زیاد و خیلی زیاد مسائل سیاسی را از رسانه های مختلف پیگیری می کردند. و در مقابل ۴۷ درصد یا اصلا مسائل را پیگیری نمی کردند و یا به میزان کم یا خیلی کم. هر چه به سمت ابعاد جدی تر مشارکت سیاسی حرکت می کنیم میزان مشارکت سیاسی کاهش می یابد. به طوریکه مقدار زیاد و خیلی زیاد مشارکت سیاسی در بعد گفتگو درباره مسائل سیاسی به ۱۵ درصد کاهش می یابد. و مشارکت زیاد و خیلی زیاد در مورد شرکت در راه پیمایی به ۱۰ درصد ، عضویت در احزاب و تشکل های سیاسی به۱۵.درصد و نامزد شدن برای یک مقام سیاسی به ۷. درصد کاهش می یابد.
۴-۲-۷ مشارکت سیاسی منفی:
مشارکت سیاسی منفی به معنی خودداری مردم از شرکت در انتخابات(قهر با مسئولان) است. با این تصور که عدم شرکت آنان در انتخابات اعتراضی به وضع موجود و به عملکرد مسئولان تلقی شده و در فرایند سیاسی جامعه و در تغییر رفتار مسئولان در جهت خواسته مردم اثر می گذارد(پناهی، ۱۳۸۶: ۱۴۷).
جدول زیر نظر پاسخگویان را درباره این سوال نشان می دهد: بعضی معتقدند از طریق شرکت نکردن در انتخابات و یا سایر فعالیت های سیاسی می توان به وضع موجود یا عملکرد مسئولان سیاسی اعتراض کرد؟
جدول ۱۵: توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان درباره مشارکت منفی

 

 

فعالیتها

 

بسیار مخالفم

 

مخالفم

 

تا حدودی

 

موافقم

 

بسیار موافقم

موضوعات: بدون موضوع
[دوشنبه 1400-08-10] [ 10:54:00 ق.ظ ]