پلیمر
درصداستخراج

 

MIP
۸۵/۴۷

 

NIP
۴/۶۸

 

 

جدول ۴- ۲ مقایسه درصد استخراج MIP با NIP

۴-۵-۶ بررسی نوع محلول شویش پلیمر

نتایج بدست آمده از آزمایش (۳-۵-۶) بیانگر این است که بهترین محلول شویش، محلول اتانول با سود ۱/۰ مولار با در صد بازیابی ۹۵ %می باشد نمودار(۴-۳).

نمودار ۴- ۳ درصد بازیابی در حلال های مختلف

۴-۵-۷ بررسی میزان جذب پلیمر در اسید فولیک خالص

درصد استخراج بدست آمده نشان می دهد که پلیمر سنتز شده قابلیت جذب مولکول فولیک اسید را ندارد زیرا همانطور که قبلا گفته شد پلیمر قالب گیری شده تنها خاصیت جذب مولکولی که بوسیله آن سنتز شده را دارد جدول(۴-۳).

 

پلیمر
درصد استخراج

 

MIP
۱

 

 

جدول ۴- ۳ تعیین میزان جذب پلیمر در اسید فولیک خالص

۴-۵-۸ HPLC

باتوجه به آزمایش انجام شده(۳-۵-۸) و کروماتوگرام شکل(۴-۴) اسید فولیک ppm 10 در ۵.۵ دقیقه با شدت ۹۸ ولت از ستون خارج می شود. محلول حاوی اسید فولیک به همراه ناخالصی دیده شدشکل(۴-۵) در ۶.۷ دقیقه برای اسید فولیک و در ۷.۷ دقیقه برای ناخالصی از ستون خارج می شود شکل کروماتوگرام(۴-۶) برای محلول اسید فولیک و ناخالصی می باشد که نشان می دهد اسید فولیک در ۶.۶ دقیقه و ناخالصی در ۷.۶ دقیقه خارج شده همچنین شدت پیک ناخالصی کاهش یافته است. که کاهش شدت پیک ناخالصی نشان دهنده جذب آن بوسیله پلیمر قالب مولکولی مورد نظر می باشد.
دانلود پایان نامه

شکل ۴- ۴ کروماتوگرام بدست آمده از اسید فولیک

شکل ۴- ۵ کروماتوگرام بدست آمده از ناخالصی و اسید فولیک

شکل ۴- ۶ کروماتوگرام بدست آمده از ناخالصی و اسید فولیک در مجاوت پلیمر

نتیجه گیری

جداسازی ناخالصی ها و افزایش کیفیت و خلوص مواد اولیه دارویی دارای اهمیت فراوانی می باشد. فن آوری پلیمرهای قالب مولکولی به دلیل مزیت های ذاتی آن از قبیل گزینش پذیری و ثبات شیمیایی بالا و هزینه پایین می تواند به عنوان روشی، باکارایی بالا به منظور این جداسازی ها در صنعت داروسازی استفاده شود.
در این تحقیق، شرایط بهینه برای جذب ۶-هیدروکسی ۲،۴،۵، تری آمینو پریمیدین با بهره گرفتن از پلیمر قالب مولکولی مورد مطالعه قرار گرفت. هدف از این تحقیق، بهینه کردن شیوه استخراج فاز جامد برای ۶-هیدروکسی ۲،۴،۵، تری آمینو پریمیدین از داروی اسید فولیک با بهره گرفتن از پلیمر قالب مولکولی می­باشد. شرایط مختلف آزمایش، اثر زمان، تأثیر pH ، نوع حلال شوینده و غلظت نمونه، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. بررسی‌های انجام شده نشان داد که بالاترین در صد استخراج پس از گذشت ۱۰ دقیقه حاصل می‌شود و بعد از گذشت این زمان مقدار واجذب از جذب کمی بیشتر می شود. در بررسی اثر pH دیده شد که جذب در۷=pH تاحدودی درصد استخراج را بالا برده است.
میزان جذب پلیمر MIP و NIP مورد بررسی قرار گرفت و مشاهده شد که MIP، در صد استخراج۴۷/۸۵ % و درصد استخراج NIP ، ۶۸/۴%بودکه این خود نشان دهنده وجود حفرات در پلیمر قالب مولکولی سنتز شده می باشد. همچنین میزان جذب این پلیمر برای محلول اسید فولیک مورد بررسی قرار گرفت و نشان داده شد که این پلیمر قابلیت جذب ماده موثره دارویی را ندارد و قالب آن فقط مخصوص ناخالصی مورد نظر است. و در پایان بوسیله HPLC جذب نمونه مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان دادند که می توان برای جداسازی ناخالصی این دارو و داروهای دیگر از این روش استفاده مفیدی را برد.

منابع

آنتونی ت ، بترام ک، سوزان م، فارماکولو ژی کاتزونگ ترو . ترجمه : سخایی ح ، صادقی س ، قطبی ب ، جهانگیری ب. ناشر موسسه فرهنگی انتشاراتی تیمورزاده و نشر طبیب ۱۳۸۱(۲۹۹-۲۹۵).
گات آ، فارماکولوژی پزشکی گات. ترجمه دکتر قاضی جهانی ب ، بشیریان م ، جهانگیری ب. ناشرمرکز انتشارات۱۳۷۱(۶۶۶-۶۵۶).
قائمی م،(۱۳۷۸) مبانی شیمی پلیمر، ناشر دانشگاه مازنداران(۹۵-۹۱).
Andersson L.I.2000 a. Efficient sample pre-concentration of bupivacaine from human plasma
by solid-phase extraction on molecularly imprinted polymers.Analyst,125:1515.
Allender G.J, Richardson C, Woodhouse B, Heard C.M, Brain K.R.2000. Pharmaceutical application for molecularly imprinted polymers.Int. Pharm,195:39-43.
Arshady R and Mosbach K.1981. Synthesis of Substrate-selective Polymers by Host-Guest Polymerization. Makromolekulare Chemie,182:687.
Balamurugan, K., K. Gokulakrishnan, et al. (2012). “Preparation and evaluation of molecularly imprinted polymer liquid chromatography column for the separation of Cathine enantiomers.” Saudi Pharmaceutical Journal 20(1): 53-61.

موضوعات: بدون موضوع
[دوشنبه 1400-08-10] [ 07:39:00 ق.ظ ]