۳-۹) شیوه ‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات
انتخاب روش انجام تحقیق بستگی به هدف ها و ماهیت موضوع پژوهش دارد. هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که مشخص نماییم چه شیوه و روشی را بکار گیریم، تا ما را هر چه دقیقتر، آسانتر و ارزانتر در دستیابی به پاسخ یا پاسخهایی برای پرسش یا پرسشهای تحقیق کمک نماید(خاکی، ۱۳۸۲، ۲۱۲).
پایان نامه
برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از روش های آماری زیر با بهره گرفتن از نرمافزار Spss استفاده شده است. تجزیه و تحلیل شامل آمار توصیفی و آمار استنباطی می باشد.
۳-۹-۱) آمار توصیفی[۷۲]
آزمون فراوانی (میانگینها، درصدها، انحراف استانداردها، جداول و نمودارها) مربوط به جنسیت، سابقه خدمت، سطح تحصیلات و … استفاده شده است.
۳-۹-۲)آمار استنباطی[۷۳]
در آمار استنباطی همواره محقق با جریان نمونه‌گیری و انتخاب یک گروه کوچک موسوم به نمونه از یک گروه بزرگتر موسوم به جامعه‌ی آماری یا جمعیت اصلی سروکار دارد، و پژوهشگر بوسیله‌ی داده‌ها و اطلاعات حاصله از نمونه به برآورد و پیش بینی ویژگی‌های جمعیت مورد مطالعه می‌پردازد (خاکی،۱۳۷۹: ۲۹۹).
آزمون کالموگروف-اسمیرنف :
قبل از به‌کارگیری آزمون‌های همبستگی ابتدا باید از نرمال بودن توزیع متغیرهای تحقیق اطمینان حاصل کنیم. در صورتی که مؤلفه‌های ما نرمال باشند آزمون مناسب برای بررسی همبستگی پیرسون است و در صورتی که نرمال نباشد از آزمون اسپیرمن استفاده خواهد شد برای بررسی نرمال بودن مؤلفه‌های از آزمون کالموگروف-اسمیرنوف استفاده می‌شود که یک نوع آزمون ناپارامتریک می‌باشد. محاسبه آماره این آزمون توسط نرم‌افزار SPSS امکان پذیر می‌باشد. در صورتی که مقدار آماره ارائه شده توسط این آزمون بیشتر از ۵% باشد، فرض صفر آماری مبنی بر نرمال بودن توزیع متغیر مورد بررسی با اطمینان ۹۵% پذیرفته می‌شود.
آزمون همبستگی پیرسون:
همبستگی، ابزاری آماری برای تعیین نوع و درجه رابطه یک متغیر کمی با متغیر کمی دیگر است. ضریب همبستگی، یکی از معیارهای مورد استفاده در تعیین همبستگی دو متغیر است. ضریب همبستگی شدت رابطه و همچنین نوع رابطه (مستقیم یا معکوس) را نشان می دهد. این ضریب بین ” ۱ ” تا “۱-” است و در صورت نبود رابطه بین دو متغیر، برابر صفر است. این ضریب میزان همبستگی بین دو متغیر فاصله ای یا نسبی را محاسبه کرده اگر مقدار بدست آمده مثبت باشد به این معنی است که تغییرات دو متغیر به طور هم جهت اتفاق می افتد یعنی با افزایش در هر متغیر، متغیر دیگر نیز افزایش می یابد و برعکس اگر مقدار r منفی شد یعنی اینکه دو متغیر در جهت عکس هم عمل می کنند یعنی با افزایش مقدار یک متغیر مقدار متغیر دیگر کاهش می یابد و برعکس. اگر مقدار بدست آمده صفر شد نشان می دهد که هیچ رابطه ای بین دو متغیر وجود ندارد و اگر ” ۱+” شد همبستگی مثبت کامل و اگر “۱-” شد همبستگی کامل و منفی است. در واقع به منظور آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون استفاده می شود.
آزمون اسپیرمن:
در صورتی که مؤلفه‌های ما نرمال نباشد از آزمون اسپیرمن استفاده خواهد شد برای بررسی نرمال بودن مؤلفه‌های از آزمون کالموگروف-اسمیرنوف استفاده می‌شود که یک نوع آزمون ناپارامتریک می‌باشد.
آزمون تی(T) دو جامعه مستقل و من- ویتنی (آزمون U)
از این آزمونها به منظور مقایسه میانگین دو جامعه یا نمونه نسبت به هم استفاده میشود. در این تحقیق از این آزمونها برای بررسی تأثیر جنسیت و نوع استخدام بر متغیرها استفاده شده است. برای متغیرهای که توزیع آنها غیر نرمال است از آزمون من- ویتنی و متغیرهای که توزیع آن‌ها نرمال است از آزمونتی(T) دو جامعه مستقل استفاده شده است.
آزمون ANOVA و کروسکال – والیس (آزمون H)
از این آزمونها برای مقایسه میانگین دو یا چند جامعه مورد استفاده قرار میگیرد. از آزمون کروسکال– والیس و ANOVA در این تحقیق برای بررسی تأثیر سابقه کار بر متغیرها استفاده شده است. برای متغیرهای که توزیع آنها غیر نرمال است از آزمون کروسکال – والیس و متغیرهای که توزیع آن‌ها نرمال است از آزمون ANOVA استفاده شده است.
آزمون فریدمن
این آزمون هنگامی به کار میرود که داده های آماری حداقل ترتیبی باشند و بتوان با مفهوم ترتیبی آنها را در ردهبندی مرتب کرد. به کمک این آزمون میتوان متغیرهای موجود در تحقیق را رتبهبندی کرد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
فصل
۴-۱- مقدمه
داده‌های جمع‌ آوری شده به منظور تجزیه و تحلیل و نتیجه‌گیری می‌بایست در قالب آزمون‌های آماری به اطلاعات ارزشمندی تبدیل گردند. در این فصل بر اساس آزمون‌های آماری مختلف به طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده پرداخته شده است. مطالب این فصل در دو قسمت، یافته‌های توصیفی و یافته‌های استنباطی ارائه گردیده است. یافته‌های توصیفی شامل بررسی متغیرهای جمعیت‌شناختی و همچنین یافته‌های توصیفی متغیرها می‌باشد. در بخش یافته‌های استنباطی ابتدا با بهره گرفتن از آزمون کالموگرف-اسمیرنف به بررسی فرضیه‌های پژوهش پرداخته شده و در ادامه با بهره گرفتن از آزمون فریدمن،مولفه ها رتبه‌بندی می‌گردد.
۴-۲- یافته‎‌های توصیفی
۴-۲-۱- ویژگی‌های جمعیت شناختی نمونه آماری
نمونه آماری این پژوهش شامل کلیه کارشناسان موضوع تحقیق می‌باشد که تعداد کل پاسخ‌دهندگان ۱۳۵ نفر بوده است.
۴-۲-۱-۱- توزیع فراوانی جنسیت در نمونه مورد بررسی
جدول ۴-۱: توزیع فراوانی جنسیت

 

جنسیت
فراوانی
درصد فراوانی

 

مرد
۹۸
۶/۷۲

 

زن
۳۷
۴/۲۷

موضوعات: بدون موضوع
[دوشنبه 1400-08-10] [ 11:08:00 ق.ظ ]