۲۸.۳%

 

۳۴.۹%

 

۲۱.۵%

 

۸.۵%

 

۶.۹%

 

۱۰۰.۰%

 

 

 

همه شهروندان ایرانی از هر قومی باید حق برخورداری برابر از فرصت ها و امکانات آموزشی و رفاهی داشته باشند

 

۱۱

 

۱۴

 

۴۹

 

۲۶۹

 

۲۸۱

 

۶۲۴

 

۴.۲۷

 

 

 

۱.۸%

 

۲.۲%

 

۷.۹%

 

۴۳.۱%

 

۴۵.۰%

 

۱۰۰.۰%

 

 

 

مدارای اجتماعی دیگر بعد تجربه دموکراتیک است که از مولفه های هفت گانه ای که در جدول بالا آمده، ساخته شده است. مدارای اجتماعی، در کلی ترین حالت پذیرش و تحمل نسبت به حالت های مختلف انسان بودن است. یافته ها نشان می دهد که ۶۶ درصد پاسخگویان علاقمندند که با فرهنگ مردم شهرها و اقوام ایرانی آشنا شوند. این درصد برای هنگامی که صحبت از خوب و قابل احترام بودن فرهنگ اکثر شهرها و اقوام ایرانی می رسد به حدود ۸۰ درصد می رسد. که البته در زمینه این گویه ۶/۵ درصدی که به میزان کم و خیلی کمی به این گویه اعتقاد دارند نیز جالب است.
پایان نامه - مقاله
اما پاسخ به گویه: «از مردم خیلی از شهرها و اقوام ایرانی متنفر هستم» جالب تر است. در مقابل حدود ۷۵ درصدی که شدیدترین مخالف را با اینگویه داشته اند ۵/۵ درصد تا حدودی و ۱/۳ درصد نیز به میزان زیاد و خیلی زیادی با این گویه موافقت دارند.
حدود ۴۰ درصد پاسخگویان با این گویه که ترجیح می دهند با برخی از مردم شهرها و اقوام ایرانی فامیل نشوند قویا مخالف کرده اند و ۲۰ درصد نیز مخالفت داشته اند و در مقابل حدود ۲۰ درصد با این عبارت موافقت داشته اند. در زمینه علاقمندی به دوست شدن با اهالی شهرهای مختلف ایران، حدود ۶۰ درصد اظهار علاقمندی زیاد و خیلی زیاد کرده اند و حدود ۳۰ درصد نیز تا حدی علاقمند بوده اند.
توزیع موافقت ها و مخالفت ها با گویه «به افراد بعضی از قومیت ها نباید پست های مهم داد» قابل توجه است. حدود ۳۰ درصد با این امر شدیدا مخالف کرده و حدود ۳۵ درصد نیز به مخالفت اکتفا کرده اند. بیش ار ۲۰ درصد گزینه بینابین را ترجیح داده اند و حدود ۱۵ درصد موافقت زیاد و خیل زیاد داشته اند. قوی ترین موافقت ها با این گویه است که: «همه شهروندان ایرانی از هر قومی باید حق برخورداری برابر از فرصت ها و امکانات آموزشی و رفاهی داشته باشند». تنها ۴ درصد با این گویه مخالف کم و یا زیاد داشته اند. به طور کلی به نظر می رسد مدارای اجتماعی در سطح بالایی قرار دارد
۴-۳-۱۸- توزیع گویه های نگرشهای خانوادگی دموکرات
جدول شماره ۳۶: توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب گویه های نگرش های خانوادگی

 

 

نگرشها

 

بسیار موافقم

 

موافقم

 

تا حدودی

 

مخالفم

 

بسیار مخالفم

 

مجمموع

 

میانگین

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[دوشنبه 1400-08-10] [ 09:46:00 ق.ظ ]