۲-۲- مبانی و چارچوپ پژوهشی

 

۲-۲-۱-پیشینه پژوهش

 

۲-۳-۱ پیشینه پژوهش های داخلی

 

جوهری(۱۳۹۲) در پژوهشی تحت عنوان طراحی و توسعه مدلی برای جذب گردشگران جنگ در مناطق جنگ زده در ایران پرداخت. ‌به این منظور نمونه ای شامل ۱۲۰ نفر از کارشناسان گردشگری مناطق جنگی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند مدل مطلوب برای جذب گردشگران مدلی است که به عواملی چون اردوگاه های کشتار جمعی و جنگ های و موزه های سیاه در جذب گردشگران جنگی توجه می نمیاد.

 

پارسا فردی(۱۳۸۹) در پژوهشی به بررسی رابطه اجرای راهکارهایی جهت جذب گردشگران جنگ پرداخت. این پژوهش، از نظر هدف، ‌کاربردی و از نظر روش گرد آوری داده ها، تحقیق توصیفی از نوع پیمایش و از نظر روش تجزیه و تحلیل داده ها، از نوع همبستگی و معادلات محسوب می‌گردد. با بهره گرفتن از نمونه گیری تصادفی، نمونه ای شامل ۱۷۱ نفر از کارشناسان گردشگری جنگ مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی های آماری، نشان دهنده تأثیر تفریح و سرگرمی های سیاه بر جذب گردشگران جنگ بود و همچنین رابطه ای مثبت و معنادار بین ارتباطات یکپارچه بازاریابی و بازاریابی مأموریت گرا، برنامه ریزی استراتژیک میان – وظیفه ای و گردشگری جنگ وجود دارد.

 

دستورایان (۱۳۸۹) به پژوهشی با عنوان ایجاد برندهای قوی و استفاده از مدیریت ارتباطات یکپارچه بازاریابی برای جذب گردشگران پرداخت. در این تحقیق، از پنج مفهوم بازاریابی یکپارچه مؤثر بر عملکرد برند نام برده شده است که عبارتند از : برقراری تعاملات ، بازاریابی مأموریت زیربنایی سازمانی، سازگاری استراتژیک و برنامه ریزی و ارزیابی. جامعه پژوهش، شامل تمام شرکت های صنعت نوشیدنی استرالیا و نیوزیلند بود که از میان آن ها ۴۳۰ مدیر ارزیابی یا مدیر برند انتخاب شدند. داده ها با بهره گرفتن از پرسشنامه های خود اجرایی جمع‌ آوری شدند و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که از لحاظ آماری، رابطه ای قوی میان سازه تعاملات و سازگاری استراتژیک با ابعاد عملکرد برند و در نهایت جذب گردشگران وجود دارد. می توان نتیجه گیری کرد که رابطه معناداری بین رویکرد یکپارچه در مدیریت ارتباطات بازاریابی و جذب گردشگران وجود دارد.

 

آقایی(۱۳۸۸) در پژوهشی به بررسی عوامل اثر گذار بر گردشگری جنگ پرداخت. در این راستا مطرح نمود، تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان طی سده‌های اخیر به ویژه در زمینه‌ افزایش جمعیت، گسترش شهرنشینی، توسعه ‌راه‌های ارتباطی و وسایل حمل ‌و‌ نقل، افزایش اوقات فراغت و بهبود رفاه اجتماعی، منجر به توسعه‌گردشگری گردیده است. یکی از اَشکال جدید گردشگری که در نواحی تحت تأثیر جنگ می‌تواند شکل بگیرد، گردشگری جنگ است که گسترش گردشگری جنگ، به اشتغال زایی و سطح اقتصاد هر کشوری و هر منطقه ای کمک می‌کند. در این پژوهش به بررسی ابعاد و قابلیت های مناطق جنگ زده بر جذب گردشگران جنگ توجه شد و ‌به این نتیجه دست یافت که نمایشگاه ها و موزه هایی که بقایای جنگی را در معرض نمایش قرار می‌دهند، سهم بالایی در جذب گردشگران جنگی خواهند داشت.

 

محمودی (۱۳۸۶) در پژوهشی بیان نمود که کشور ما به مدت هشت سال درگیر جنگ تحمیلی و ناخواسته ای با کشور عراق بوده است. از این جنگ طولانی مدت، آثار متعددی در قالب مناطق جنگی و یادمان ها به جای مانده است که می توان آن ها ر جاذبه های گردشگری جنگ دانست. این جاذبه ها سالانه گردشگران زیادی را با هداف و دیدگاه های مختلف بطرف خود جذب می‌کنند. بخشی از این بازدیدها به دلیل احتمال وجود خطر، با هماهنگی وسازماندهی نهادهای مربوطه صورت می‌گیرد. یکی ازجاذبه های گردشگری مکان های دارای سکون و ایستایی است که سهم بالایی را در جذب گردشگران به مناطق جنگ زده از آن خود ‌کرده‌است.

 

رجبی (۱۳۹۲) در پژوهشی به بررسی وضعیت گردشگری جنگ در ایران و ارائه استراتژی برای توسعه آن پرداخت و بیان نمود، توسعه صنعت گردشگری در سال‌های اخیر آن را به یکی از حوزه های اقتصادی دارای مزیت پایدار بدل ‌کرده‌است. برنامه ریزان و مجریان کلان اقتصادی کشورها، با هدف استفاده بهینه از این مزیت اقتصادی اقدام به طراحی و اجرای برنامه های راهبردی می

 

    1. Jezini ↑

 

    1. Bhatnagar & Puri ↑

 

    1. Fitzans ↑

 

    1. Tourism ↑

 

    1. Band & Hinz ↑

 

    1. Salmon ↑

 

    1. Desa ↑

 

    1. strategy ↑

 

    1. structure ↑

 

    1. style ↑

 

    1. shared values ↑

 

    1. system ↑

 

    1. skills ↑

 

    1. staff ↑

 

    1. Hart ↑

 

    1. – Leiper ↑

 

    1. Steven ↑

 

    1. ۱ – Gunn ↑

 

    1. Lawrence ↑

 

    1. Janssen ↑

 

    1. Peng ↑

 

    1. Briones, Tejada & Morales ↑

 

    1. Part, ↑

 

    1. Cook ↑

 

    1. Raps ↑

 

    1. Caspar ↑

 

    1. Procter ↑

 

    1. Jain ↑

 

    1. Miller ↑

 

    1. Osland ↑

 

    1. Rollinson, ↑

 

    1. Ross ↑

 

    1. Cohen ↑

 

    1. Synge ↑

 

    1. Vecchio ↑

 

    1. Wiley ↑

 

    1. Kens ↑

 

    1. Bamberger ↑

 

موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1401-09-20] [ 09:16:00 ب.ظ ]