در این تحقیق از روش توصیفی و تحلیلی و مشاهدات میدانی و کتابخانه­ای بر پایه استدلال و آمارها و نقشه­های گوناگون برای رسیدن به نتیجه نهایی استفاده شده است. روش توصیفی- تحلیلی به توصیف وضعیت حال وتحلیل شرایط موجود آن می ­پردازد و روش تحقیق همبستگی که به منظور کسب اطلاع از وجود رابطه بین متغیرها انجام می­پذیرد که آیا بین دو متغیر یا دو گروه اطلاعات رابطه و همبستگی وجود دارد یا خیر. آیا تغییر در یکی ازآنها با تغییر در دیگری همراه است یا خیر.
پایان نامه - مقاله - پروژه

۱-۶-۲ . مراحل تحقیق

 

۱-۶-۲ -۱ . مرحله جمع آوری داده ­ها و اطلاعات

روش­های گوناگونی برای جمع آوری اطلاعات وجود دارد که هر کدام با توجه به اهداف تعیین شده و برای مطالعات مورد استفاده قرار می‎گیرد (مشیری و آسایش، ۱۳۸۴، ص۱۴۲).
باتوجه به موضوع موردبررسی دراین تحقیق بخش اعظم اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه مورد بررسی و در نهایت جمع­آوری می­ شود وضمنا برای مقایسه وانجام مطالعات تکمیلی، منظور اطلاعاتی که در بررسی­های کتابخانه­ای نباشد از بررسی­های میدانی استفاده می­ شود.
برای انجام مطالعات کتابخانه­ای از منابع موجود درزمینه های مرتبط با موضوع مورد تحقیق که قبلا انجام شده که شامل پیشینه تحقیق درسطح جهانی، ملی ومنطقه ای بوده استفاده می شود. لذا جهت تهیه آمارهای جمعیتی و خدمات به سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رشت و همینطور برخی ادارات و سازمانهای شهرستان رشت و همچنین سایتهای اینترنتی مختلف مراجعه نموده است.

۱-۶-۲-۲ . مرحله سازماندهی وطبقه بندی اطلاعات

در این مرحله اطلاعاتی که از طریق روش­های اسنادی و میدانی بدست آمده است به منظور تسهیل در امر استفاده از آنها در کار پایان نامه در قالب جداول، نمودار و نقشه سازماندهی و طبقه بندی شده است.

۱-۶-۲-۳ . مرحله تجزیه و تحلیل اطلاعات

در این مرحله اطلاعاتی که در مرحله اول طی روش­های کتابخانه­ای ومیدانی بدست آمده و سازماندهی و طبقه بندی شده است به منظور تجزیه وتحلیل آنها از روش­های آماری و به منظور پردازش اطلاعات از نرم افزار آماری SPSS استفاده شده است. همچنین در این مرحله جهت ترسیم جداول و نمودارها از نرم افزار Excel و برای ترسیم نقشه­ها از نرم افزار GIS استفاده شده است.

۱-۷ . جامعه آماری، حجم نمونه ومتغیرهای تحقیق

جامعه آماری این تحقیق آندسته از روستاهای بخش مرکزی شهرستان رشت است که طی سالهای ۹۰-۱۳۷۵ اقدام به صدور سند برای آنها شده است که بر این اساس و طی بررسی­های صورت گرفته از مجموع روستاهای بخش مرکزی شهرستان رشت تعداد ۲۰ روستا تاکنون از این مزیت برخوردار شده است. با توجه به موضوع تحقیق که ارزیابی اثرات صدور سند است محقق روستاهایی که از زمان صدور سند آنها حدود ۵ سال گذشته انتخاب کرده است که شامل ۱۰ روستا می­باشد. همچنین حجم نمونه با بهره گرفتن از جدول استاندارد شده مورگان مشخص که شامل ۳۸۵ پرسشنامه می­باشد. تکمیل وتوزیع پرسشنامه ­ها از طریق نمونه گیری تصادفی- سهمیه­ای صورت گرفته است. متغیرهای تحقیق شامل صدور سند مالکیت به عنوان متغییر مستقل و اثرات اقتصادی، اجتماعی، کالبدی ومدیریتی به عنوان متغیر وابسته می­باشند. همچنین در این پژوهش روایی پرسشنامه از طریق نظر متخصصان وکارشناسان امر وپایایی پرسشنامه با بهره گرفتن از آزمون آلفای کرونباخ در بخش اثرات اقتصادی، اجتماعی، کالبدی ومدیریتی بدست آمده است.
جدول ۱-۱. روستاهای مشمول سند بخش مرکزی شهرستان رشت

 

اطلاعات صدورسنددربخش مرکزی شهرستان رشت
ردیف نام روستا سال صدورسند تعداد اسناد صادره تعدادجمعیت روستا (سال۹۰) تعدادخانوارروستا
(سال۹۰)
۱ آتشگاه ۸۹ ۷۷۳ ۲۷۹ ۸۷
۲ امین آباد ۸۶ ۴۰۸ ۶۳۲ ۱۹۴
۳ بیجارکنار ۸۷ ۴۰۷
موضوعات: بدون موضوع
[دوشنبه 1400-08-10] [ 10:51:00 ق.ظ ]