سوخت‌های همجوشی نسل دوم

 

 

 

۰

 

۱۸.۳۵۴ MeV

 

He + ۱۱p

 

H + ۳۲He (D-3He)

 

 

 

سوخت‌های همجوشی نسل سوم

 

 

 

۰

 

۱۲.۸۶ MeV

 

He+ 211p

 

۳۲He + ۳۲He

 

 

 

۰

 

۸.۶۸ MeV

 

۳ He

 

۱۱۵B + ۱۱p

 

 

 

نتیجه کل سوختن دوتریوم(مجموع ۴ سطر اول)

 

 

 

۰.۰۴۶

 

۴۳.۲۲۵ MeV

 

۲(He + n + p)

 

۶D

 

 

 

سوخت هسته‌ای در زمان حال

 

 

 

۰.۰۰۱

 

~۲۰۰ MeV

 

۲ FP+ 2.5n

 

U + n

 

 

 

در استفاده از سوخت D-3He کاهش فوق العاده شار نوترونی باعث کاهش قابل ملاحظه تخریب تابشی می‌شود ودرنتیجه طول عمر دیواره اولیه و حفاظ تابشی افزایش می‌یابد و به حفاظ تابشی کوچک‌تری نیاز خواهد بود و تعمیرات و نگهداری راحت‌تر می‌شوند. افزایش شار ذرات باردار امکان تبدیل مستقیم انرژی همجوشی را با بازده بالا فراهم می سازد.
مشکلات عمده در استفاده از انرژی هسته‌ای در سالیان گذشته از سه مساله اصلی، احتمال پخش مواد رادیواکتیو، مشکلات مربوط به نگهداری پسماندهای هسته‌ای با عمر طولانی، احتمال استفاده از مواد حاصل برای کاربردهای تسلیحاتی می‌باشد. تمام این مشکلات مربوط به رآکتورهای هسته‌ای، مربوط است به:
دانلود پروژه
سوخت رادیواکتیو
محصولات رادیواکتیو واکنش
نوترون­ها
همجوشی هسته‌ای تا حدودی از این مشکلات می‌کاهد [۲۸].
مزیت عمده سوخت‌های جدید همجوشی این است که سوخت و محصولات واکنش‌های نسل دوم و سوم همجوشی میزان پرتوزایی (تخریب حرارتی و وجود تریتیم) و نکات بالقوه مربوط به تکثیر تسلیحاتی و همینطور مشکلات مربوط به پسمانداری را تا حد زیادی کاهش داده یا حذف می‌کنند، ولی برای استفاده از آنها به پیشرفت فیزیکی و مهندسی زیادی نیاز است. از این سوخت‌های جدید می‌توان برای ساخت نیروگاه‌های برق ایمن، تمیز و اقتصادی، در سفینه‌های فضایی و موشک‌ها به عنوان سوخت و نیز برای کاربردهای پزشکی و غیره استفاده کرد. از مزایای دیگر آنها می‌توان از عدم نیاز به پوشش‌های زاینده تریتیم و حلقه‌های پیچیده سرمایش ثانویه و عدم نیاز به دستگاه‌های پیچیده تست نوترون و مدت زمان‌های بررسی طولانی نام برد [۲۸].
پارامترهای متعددی در استفاده از سوخت‌های مختلف دخیلند، از جمله: .
انرژی کل محصولات همجوشی : Efus

موضوعات: بدون موضوع
[دوشنبه 1400-08-10] [ 09:48:00 ق.ظ ]