۲-۱۹ پیشینه پژوهش
نتایج پایان نامه ای با عنوان بررسی میزان تاثیر آموزش ضمن خدمت بر توانمندسازی مدیران و معاونان شعب بانک ملی بااستفاده از روش توصیفی – پیمایشی که جامعه و نمونه آن به ترتیب ۱۱۰۰ و ۲۸۹ نفر است مشخص شد که از نظر مدیران و معاونان شعب بانک ملی ، آموزش توانسته است بر مولفه های ساختار سازمانی ، سبک رهبری ،پیشبرد کارهای تیمی و یادگیری سازمان موثر باشد . (برزیگر ، ۱۳۹۱ )
در تحقیق دیگری با عنوان بررسی تاثیر مدل سبک شایستگی مدیریتی مبنی بر انتظارات در پرستاری بر توانمندسازی کارکنان و اثربخشی سبک رهبری مدیران پرستاری با بهره گرفتن از روش نیمه تجربی با گروه های کنترل نامتعادل که ۹۰ پرستار و ۴۲ مدیر از دو بیمارستان شهر بیرجند مورد مطالعه قرار گرفتند این نتایج بدست آمده که مدل سبک شایستگی مدیریتی مبتنی بر انتظارات در پرستاری توانسته است اثربخشی سبک رهبری و مهارت های مدیران پرستاری را به گونه ای ارتقا دهد که این تغییرات توسط کارکنان درک شده و بر توانمند سازی آنان اثر بگذارد .(محمودی راد ، ۱۳۸۸)
لاسینگر و همکاران(۲۰۰۰)اعتماد سازمانی و توانمند سازی را در یک مجموعه تجدید ساختار شده بررسی کردند. آنها ازمدل توانمندسازی محیط کار برای بررسی اثرات اعتماد سازمانی و توانمند سازمانی بر روی دو نوع از تعهد سازمانی شامل تعهد عاطفی و مستمر، استفاده کردند. نتایج نشان داد که کارکنان توانمند شده سطح بالاتری از اعتماد را دارا می باشند که در ادامه به سطح بالایی از تعهد عاطفی منجر گردیده شده بود. اما توانمند سازی تعهد مستمر را نمی توانست پیش بینی کند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
سیگال و گاردنر در تحقیق به عنوان ” بررسی رابطه بین توانمندسازی و عوامل زمینه ای” به بررسی رابطه عوامل زمینه ای شامل رابطه با مافوق ، رابطه عمومی با شرکت ، تیم کاری و تمایل به عملکرد ها با توانمند سازی پرداخته اند . نتیجه مطالعه آنها به این صورت است که عوامل : رابطه با مافوق و روابط عمومی با شرکت به طور معنی داری با جنبه های معنی دار بودن شغلی ، تاثیر و خود تعیینی مرتبط اند ولی با شایستگی ارتباط پیدا نکرد.
گیلداس و برچ وویلدروم در پژوهشی به عنوان مدیریت توانمند سازی در هتلهای لوکس اروپا وبا هدف آزمون ۴عامل ( آموزش ، پاداش مبنی بر عملکرد ، فرهنگ مشتری مداری و سبک مدیریت توانمند سازی) بر رفتار توانمند کارکنان انجام شد ، به این نتیجه رسیدند که آموزش و سیستم پاداش دهی تاثیری بر توانمند سازی کارکنان ندارد .
در این پژوهش سعی بر شناخت عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان بر طبق الگوهای وتن و کمرون ، زیمرمن ، اسپرتیزر را داریم.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱ مقدمه
هدف از انتخاب روش تحقیق این است که پژوهشگر مشخص نماید چه روشی را به کار گیرد تا او را هر چه دقیقتر و آسان تر در دستیابی به پاسخ های احتمالی یاری نماید . نوع روش تحقیقی که انتخاب می شود بستگی به اهداف و ماهیت موضوع مورد مطالعه و همچنین امکانات و منابع در دسترس دارد . بنابراین بعد از مشخص شدن ماهیت موضوع مورد مطالعه، هدف ها و قلمرو، روش تحقیق انتخاب میشود. روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزارها و راهی معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها و کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است.
در این فصل پس از مقدمه به بیان روش تحقیق، جامعه آماری، حجم نمونه، ابزار تحقیق، روایی و پایایی پرسشنامه، روش جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، متغیرهای تحقیق، و معرفی نرم افزار آماری پرداخته می شود.
۳-۲ روش پژوهش
پژوهشگر پس از تهیه و تنظیم موضوع تحقیق باید در فکر انتخاب روش تحقیق باشد. هدف از انتخاب روش تحقیق این است که مشخص نماییم برای بررسی موضوعی خاص چه روش تحقیقی لازم است و محقق چه روش و شیوه ای را اتخاذ کند تا هر چه دقیقتر و سریعتر به پرسش یا پرسشهای تحقیق مورد نظر دست یابد.
دستیابی به هدف های علمی یا شناخت علمی میسر نخواهد بود مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش است که اعتبار می یابد نه موضوع تحقیق (خاکی، ۱۳۸۲) به طور کلی روش های تحقیق در علوم رفتاری را میتوان با توجه به دو ملاک: الف- هدف تحقیق، ب- نحوه گردآوری داده ها تقسیم کرد.
تحقیقات علمی بر اساس هدف تحقیق به سه دسته تقسیم می شود : بنیادی، کاربردی، تحقیق توسعه ای. تحقیقات علمی را بر اساس چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیازطرح تحقیق می توان به دسته های زیر تقسیم کرد: تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی)، تحقیق آزمایشی.
این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی است.
۳-۳ جامعه آماری
جامعه آماری به مجموعه افراد، اشیاء و یا به طور کلی پدیده هایی اطلاق می شود که محقق میتواند نتیجه مطالعه خود را به کلیه آنها تعمیم دهد و آحاد جامعه آماری دارای ویژگی های مشترکی هستند که آنها را از سایر پدیده های خارج از قلمرو جامعه آماری مشخص می سازد، این ویژگی ها را صفت مشترک جامعه آماری میگویند(متانی، ۱۳۸۶)
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارمندان بانک ملی شهرستان کاشان است،که طبق آمارارائه شده ۲۰۰نفر می باشد.
۳-۴ نمونه آماری
نمونه عبارت است از تعدادی از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت داشته، معرف جامعه بوده و از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشد . لذا محقق برای گردآوری داده ها جهت تصمیمگیری در خصوص فرضیات تحقیق اقدام به نمونه گیری کرده و سپس نتایج حاصله را با سطح اطمینان۹۹ درصد به جامعه تعمیم داده است . از آنجا که امکان مراجعه محقق به تمام آنهامیسر نمی باشد، و ناگزیر به انتخاب جمعی از آنها به عنوان نمونه و تعمیم نتایج آن به جامعه مورد مطالعه هستند، بنابراین محقق راه نمونه گیری را انتخاب می کند. در این تحقیق روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شده است .
تعیین حجم نمونه یکی از اساسی ترین و مشکل ترین گامهای هر تحقیق میدانی بوده و دقت در تعیین حجم نمونه متضمن صحت تعمیم و نتیجه گیری می باشد. (آذر و مؤمنی،۳۸۰۱)
برای بدست آوردن حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده است و حجم نمونه برابر با ۱۲۷نفر بود که در اینجا برای سهولت و اطمینان بیشتر ۱۳۰ نفر درنظر گرفته شد.
۳-۵ ابزار تحقیق
پرسشنامه [۵۰]یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده های تحقیق است . پرسشنامه
مجموعهای از سوال ها (گویه ها[۵۱] ) است که پاسخ دهنده با ملاحظه ی آن ها پاسخ لازم را ار ائه می دهد . این پاسخ، داده مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می دهد. سؤالهای پرسشنامه را نوعی محرک - پاسخ می توان محسوب کرد . از طریق سؤال های پرسشنامه می توان دانش، علایق، نگرش و عقاید فرد را مورد ارزیابی قرار داد، به تجربیات قبلی وی پی برده و به آنچه در حال حاضر انجام می دهد آگاهی یافت. باید توجه داشت که در برخی فرهنگ ها با توجه به شرایط اجتماعی، پرسشنامه نمیتواند داده ها را با دقت لازم، همانند یک مصاحبه ی عمیق، بدست دهد . بنابراین برای بالا بردن دقت داده های گردآوری شده توصیه میشود که تکمیل پرسشنامه همراه با سایر ابزارهای گردآوری داده ها باشد . در غیر این صورت باید داده های حاصله را با قید احتیاط به کار برد.
در این تحقیق از پرسشنامه بسته استفاده شده است و در سوالات پرسشنامه که برای سنجش متغیرهای اصلی مورد استفاده قرار گرفته از مقیاس۵ گزینه ای لیکرت (جدول ۳-۱ ) استفاده شده است.

 

کاملا مخالفم مخالفم نظری ندارم موافقم کاملاموافقم
۱ ۲ ۳ ۴ ۵

جدول ۳- ۱ : طیف لیکرت
پرسشنامه مذکور شامل ۲ بخش عمده می باشد :

موضوعات: بدون موضوع
[دوشنبه 1400-08-10] [ 09:39:00 ق.ظ ]